مقالات

تفاوت دیاک و تریاک

دیاک چیست:

دیاک (DIAC) نام اختصاری ازکلمات مدار متناوب دیود به دست می آید. دیاک ها عمدتا در برنامه های کاربردی کم نور و همچنین در مدار های استارت برای لامپ های فلورسنت استفاده می شود. DIAC جزء الکترونیک است که به طور گسترده ای برای کمک به حتی راه اندازی TRIAC هنگامی که از سوئیچ های AC استفاده می شود به کار می رود و در نتیجه آنها اغلب در دیمرهای نور مانند نور های داخلی استفاده می شود. این قطعات الکترونیکی نیز در مدارهای استارت برای لامپهای فلورسنت به طور گسترده ای استفاده می شود.

دیاک

تریاک چیست:

(Triode for AC) TRIAC یک دستگاه نیمه هادی است که به طور گسترده در کنترل انرژی و کاربردهای سوئیچینگ استفاده می شود. این برنامه ها را در سوئیچینگ، کنترل فاز، طراحی هلی کوپتر، کنترل درخشندگی در لامپ ها، کنترل سرعت در فن ها، موتورها و غیره مشاهده می شود.

تریاک

تفاوت DIAC و Triac چیست؟

دستگاه تریاک شامل دو تریستور است که در جهت مخالف اما به صورت موازی متصل شده اند اما توسط دروازه یکسان کنترل می شوند. دیاک یک سوئیچ نیمه هادی دو طرفه است که می تواند در هر دو قطبیت روشن شود. شکل کامل نام دیاک، جریان متناوب دیود است.

دیاگرام تریاک

چرا DIAC استفاده می شود؟

دیاک یک سوئیچ نیمه هادی کامل یا دو طرفه است که می تواند در هر دو قطب جلو و برعکس روشن شود. دیاک به طور گسترده ای برای کمک به حتی راه اندازی تریاک در هنگام استفاده از سوئیچ AC استفاده می شود.

مدار داخلی تریاک

جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک نیز، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *