مقالات

تپ چنجر چیست

تعریف تپ چنجر

تپ چنجر (tap changer ) یک مکانیسم در ترانسفورماتور است که اجازه می دهد تا نسبت های نوسان متغیر در گام های گسسته انتخاب شوند. ترانسفورماتورها با این مکانیزم این تغییر نسبت متغیر را با اتصال به تعدادی از نقاط دسترسی شناخته شده به عنوان شیپور خاموشی در امتداد سیم پیچ اولیه یا ثانویه به دست می آورند.

تپ چنجر

سافت استارترها ترکیبی از کنترل کننده و حفاظت از اضافه بار هستند.

انواع تپ چنجر

تپ چنجر در دو نوع اصلی وجود دارد: تپ چنجر بدون بار(NLTC) که باید قبل از نسبت چرخش تنظیم شده و بر روی تپ چنجر (OLTC) خاموش شود، که ممکن است در طول عملیات نسبت خود را تنظیم کند. انتخاب تپ در هر تغییر تپ ممکن است از طریق یک سیستم اتوماتیک ساخته شود، همانطور که اغلب موارد OLTC است، یا یک تپ چنجر تعویض دستی، که بیشتر برای NLTC رایج است. تپ چنجرهای اتوماتیک را می توان روی پیچ سیم پیچ پایین تر یا بالاتر گذاشت، اما برای برنامه های تولید و انتقال جریان بالا، تغییرات اتوماتیک اغلب روی سیم پیچ ترانسفورماتور (جریان پایین تر) برای دسترسی آسان و به حداقل رساندن بار در طول کار می باشد.

دیاگرام تپ چنجر

عملکرد تپ چنجر

هدف یک تپ چنجر برای تنظیم ولتاژ خروجی یک ترانسفورماتورمی باشد. این کار با تغییر تعداد چرخش ها در یک سیم پیچ و در نتیجه تغییر نسبت چرخشی ترانسفورماتور می باشد.

تب چنجینگ

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Tap_changer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *