مقالات

لاین تراپ چیست

تعریف لاین تراپ :

لاین تراپ line trap) ) (مسدود کننده فرکانس بالا) یک مدار رزونانس موازی است که خطوط انتقال جریان AC را در خطوط انتقال ولتاژ بالا (HV) نصب می کند تا از انتقال فرکانس بالا (40 kHz تا 1000 kHz) ارتباط با مقصد های ناخواسته جلوگیری کند.
لاین تراپ ساختاری مانند سیلندر هستند که به صورت سری به خطوط انتقال HV متصل می شوند. لاین تراپ به نام لاین موج نیز خوانده می شود.

نصب لاین تراپ

عملکرد لاین تراپ :

لاین تراپ به عنوان مانع یا فیلتر برای جلوگیری از اتلاف سیگنال عمل می کند. مقاومت خازنی القایی (inductive reactance) لاین تراپ مقاومت بالاتری نسبت به سیگنال های مقاومت با فراکانس بالا ارائه می دهد اما مقاومت کمتری در مقایسه با فرکانس اصلی دارد. این کار مانع حمل سیگنال ها از پراکنده شده در ایستگاه یا تپ لاین یا شاخه ای ازمسیر انتقال اصلی و زمین در صورت وقوع هر چیز خارج از مسیر انتقال می شود. لاین تراپ نیز برای کاهش تاثیرات خطوط ولتاژ بالا استفاده می شود.
لاین تراپ در سیستم های ارتباطی انتقال انرژی (PLCC) استفاده می شود. لاین تراپ یک مدار رزونانس موازی است که امپدانس بالا را در فرکانس تنظیم شده با اتصال یک دستگاه تنظیم به موازات سیم پیچ اصلی، ویژگی های آمپدانس فرکانس بالا و کمینه خط تولید می تواند ساخته شود.

دیاگرام لاین تراپ

اجزای لاین تراپ :

لاین تراپ مجموعه ای از سه جزء اصلی است:
1. کویل اصلی
2. دستگاه تنظیم کننده
3. دستگاه محافظ

اجزای لاین تراپ

جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *