اخبار صنعت برق

مقایسه تعرفه برق در ایران با کشورهای خارجی

به طور کلی قیمت برق شامل چهار بخش قیمت سوخت، تبدیل انرژی در نیروگاه ها، انتقال برق به شرکت های توزیع و هزینه توزیع و خدمات مشترکان است که با ان حساب قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق برای وزارت نیرو بدون احتساب «قیمت سوخت»، ۱۰۰ تومان تمام می شود یعنی ۶۰ تومان هزینه نیروگاه، ۲۰ تومان توزیع برق و ۲۰ تومان نیز انتقال برق است که این اعداد در نیروگاه های بادی، آبی و اتمی متفاوت است.

در قانون هدفمندی یارانه ها ، قرار بر این بود که مردم در ازای در یافت یارانه ، قیمت واقعی کالاها را پرداخت کنند، اما در مورد کالایی مثل برق، حتی خود وزارت نیرو موظف شد تا از محل فروش برق حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان به خزانه ، جهت پرداخت یارانه ها به مردم بپردازد.

براساس مطالعات انجام شده، ایران ارزان ترین تعرفه برق در دنیا را دارد چراکه در بیشتر کشورها حدود ۷ درصد از درآمد خانوار ماهانه صرف هزینه های برق می شود، اما در ایران، این رقم تنها یک درصد درآمد ایرانی ها تشکیل می دهد و طبق اعلام وزارت نیرو حدود ۷۰ درصد ایرانی ها، ماهانه تنها ۱۰ هزارتومان هزینه برق می پردازند.

یکی از راه هایی که برای کاهش قیمت برق لحاظ شده افزایش راندمان نیروگاه هاست. این در حالی است که هزینه توربین های کلاس E  در ایران که توسط شرکت های داخلی تولید می شود بسیار بالاتر از هزینه توربین های کلاس F و H است که به مراتب راندمان بالاتری دارند .

از سوی دیگر در بخش های انتقال و توزیع برق کشور، امکان صرفه جویی در هزینه ها جهت کاهش قیمت نهایی برق وجود ندارد، چرا که قیمت تمامی مواد و تجهیزات لازم در این عرصه ها تابع قیمت جهانی است و تقریباً برابر با یک سِنت برای هر کیلووات ساعت در بازار جهانی محاسبه می شود.

در مورد کشورهای دیگر می توان به این مورد اشاره نمود که قیمت برق در کشورهای مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی همچون زیرساخت ها و موقعیت جغرافیایی کشورها بستگی دارد اما در میان کشورهای اروپایی سوئد کمترین و ایتالیا بیشترین قیمت برق را دارند که البته این نرخ در ایران از کشور سوئد کمتر است.

بنابراین با توجه به بررسی های انجام شده ، می توان در مورد قیمت برق در کشورهای مختلف صحبت نمود که در ادامه به این موارد اشاره شده است :

شهروندان ایتالیایی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی، ۱۵.۷ سنت به اضافه مالیات مربوطه را پرداخت می کنند. همچنین، آلمان با قیمت ۱۵.۲۲ سنت و انگلستان با فروش هر کیلووات ساعت برق به قیمت ۱۴.۱۶ سنت، بیشترین قیمت برق را در سطح جهان دارند.

علاوه بر این شهروندان کشور بلژیک، پرتغال و اسپانیا به ترتیب با پرداخت ۱۱.۱۷ سنت، ۱۱.۰۵ سنت و ۱۱.۰۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه های بعدی قرار دارند، این درحالی است که در سال گذشته میلادی ساکنان کشور اسلوواکی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی ۹.۹ سنت و ساکنان آمریکا نیز ۹.۴۳ سنت پرداخت کردند.

از سوی دیگر کشورهای فرانسه، آفریقای جنوبی، اتریش، لهستان، هلند، استرالیا و جمهوری چک نیز قیمت برقی بین ۸ تا ۸.۹ سنت به ازای هرکیلووات ساعت برق دارند و کشورهای کانادا با ۷.۲۳ سنت، فنلاند با ۶.۴۲ سنت و سوئد با ۵.۳۴ سنت نیز در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

گرچه در ایران میانگین قیمت برق ۶۰ تومان معادل ۲ سنت به ازای هرکیلووات ساعت انرژی است اما بازهم می توان پارامترهایی را برای کاهش قیمت تمام شده برق لحاظ نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *