مقالات

نحوی انتخاب منبع تغذیه برای دستگاه های مختلف

منبع تغذیه یک وسیله الکتریکی است که نیروی الکتریکی را برای بار الکتریکی تامین می کند. هدف اصلی منبع تغذیه تبدیل جریان الکتریکی از یک منبع به ولتاژ، جریان و فرکانس صحیح برای تغذیه بار است. در نتیجه، گاهی اوقات از منابع تغذیه به عنوان مبدل برق یاد می شود.
برخی از منابع تغذیه قطعات مستقل جداگانه ای از تجهیزات هستند، در حالی که برخی دیگر در وسایل بارگیری که آنها را تغذیه می کنند تعبیه شده اند. نمونه های دومی شامل منابع تغذیه موجود در رایانه های رومیزی و دستگاه های الکترونیکی مصرفی است. سایر عملکردهایی که منابع تغذیه ممکن است انجام دهند عبارتند از محدود کردن جریان وارد شده توسط بار به سطوح ایمن، قطع جریان در صورت بروز خطای الکتریکی، تهویه برق برای جلوگیری از رسیدن نویز الکترونیکی یا افزایش ولتاژ ورودی به بار، برق – تصحیح ضریب، و ذخیره انرژی به طوری که بتواند در صورت قطع موقت برق منبع (منبع برق اضطراری) به تغذیه بار ادامه دهد.

پیمان الکتریک تامین کننده منبع تغذیه می باشد . برای خرید و مشاوره با شماره 098213399305تماس بگیرید یا به واتس آپ 09127701494 پیغام بدهید.

به عبارت دقیق‌تر، وظیفه منبع تغذیه، دریافت انرژی الکتریکی از یک منبع انرژی (برقی، مکانیکی، شیمیایی، خورشیدی) و تبدیل آن به ولتاژ، جریان و فرکانس مناسب برای تغذیهٔ بار است. یک منبع تغذیهٔ تثبیت‌شده (Regulated)، می‌تواند ولتاژ یا جریان خروجی خود را تا حد معینی تقریباً ثابت نگه دارد

منابع تغذیه بر اساس نوع ولتاژ خروجی، نحوه عملکرد، خروجی ثابت یا متغیر را به گونه‌های مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد:

  • منابع تغذیه خطی(Linear Power Supplies): این نوع منبع تغذیه را به این دلیل که در آن کلیدزنی (سوییچینگ: قطع و وصل کردن جریان) صورت نمی‌گیرد، خطی می‌گویند، اگرچه در ساختار آن از عناصر مداریِ غیرخطی مانند دیود و ترانزیستور استفاده شده‌است
  • منابع تغذیه سوییچینگ (Switching Power Supplies): بنیاد عملکرد این نوع از منبع تغذیه قطع و وصل ترانزیستورها است. در واقع ترانزیستورهای فرکانس بالا با قطع و وصل مداوم (سوئیچ بین حالت قطع و وصل) خروجی منبع را می‌سازند و به همین دلیل با نام منبع تغذیه سوئیچینگ شناخته می‌شوند. پاور کامپیوتر نمونه‌ای از یک منبع تغذیه سوئیچینگ است.
  • منبع تغذیه بدون وقفه (UPS): افزایش ولتاژ برق یا قطعی برق در چنین تجهیزاتی می‌تواند باعث زیان‌هایی مانند اخلال در کسب و کار آنلاین، یا از بین رفتن اطلاعات مهم، یا اخلال در شبکه و اینترنت بشود. منبع تغذیه بدون وقفه برای محافظت از سخت‌افزار و تجهیزاتی مانند سرورها، سیستم‌های کامپیوتری، تجهیزات مخابراتی، یا سایر تجهیزات الکتریکی کاربرد دارد.

از کاربردهای منبع تغذیه در کامپیوتر ، لپ‌تاپ و جوشکاری، برای ذوب کردن الکترود می توان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *