مقالات

کلید اتوماتیک چیست؟

جهت محافظت از سیستم های روشنایی، صنعتی و سایر تاسیسات در برابر خطاهای شبکه مانند اضافه بار و اتصال کوتاه از انواع کلید اتوماتیک یا انواع فیوز استفاده می شود. در بعضی موارد ، ورود خودکار یا دستی دیزل ژنراتور یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد که فقط در این موارد می توان از کلید اتوماتیک استفاده نمود.

کلید اتوماتیک پس از قطع مدار، در اثر هر توع خطایی فورا آماده استفاده مجدد می باشد. کلید های اتوماتیک به کلید هایی گفته می شود که دارای رله هستند و هر کدام برای کاربرد های مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما تماس بگیرید.

واتساپ: 09127701494

33993055 21 98+ – 33999193 21 98+

یکی از مهم ترین مواردی که در کیفیت قطع ولتاژ کلید اتوماتیک مطرح می شود، بحث current limiting است. هر چه این پارامتر بالاتر باشد، قیمت کلید اتومات گران تر می شود. پارامتر current limiting به زمان قطع کلید بستگی دارد.

البته باید بدانیم که عمل قطع ولتاژ یا حفاظت دستگاه در چه زمانی انجام می شود زیرا با تاخیر در عملکرد کلید حتی در حد چند میلی ثانیه، در طول زمان آسیب جبران ناپذیری به تمام تجهیزات برقی از جمله سیم و کابل و درایو و موتور و غیره وارد می شود.  این مورد از مهم ترین عوامل قابل توجه در کیفیت کلید های اتومات می باشد.

با استفاده از کلید های اتوماتیک می توان مزایا زیر را برای حفاظت داشته باشیم.

بوسیله کنتاکت های کمکی و خطا می توان وضعیت کلید را در هر حالت(قطع، وصل یا وقوع خطا) توسط سیگنال تعیین و به اتاق فرمان منعکس کرد.

کلیدهای خودکار در هر زمانی که به شبکه اضافه شوند؛ عمل حفاظت را بلافاصله با توجه به ساختارشان انجام خواهند داد.

چندین مدل از کلیدهای خودکار وجود دارد که شامل موارد زیر است:

کلید اتوماتیک هوایی یا ACB :

*رنج این کلید ها از 400 تا 7500 آمپر بوده و حد بالا جریان این کلید ها تا 7500 آمپر می باشد.

*استفاده در در آمپراژ بالا

*نوع دیگری از کلید اتوماتیک فشار ضعیف هستند.

کلید های هوایی دارای رله هایی که در داخل خود کلید جاسازی شده اند(Built-in) می باشد. ویژگی این رله ها خاصیت تاخیری یا Time Delay آن هاست که عنصر اصلی در تامین Selectivity از طریق صدور فرمان قطع با تاخیر می باشند. Selectivity همان پدیده تقدم قطع در خروجی ها نسبت به ورودی هاست. به این معنی که اگر خطایی در یک فیدر خروجی رخ داد؛ ابتدا کلید خروجی قطع شود.

اهمیت این موضوع در این است که در صورت وقوع خطا در یکی از خروجی ها کل تابلو بی برق نشود.

کلیدهای حافظ موتور یا MPCB:

این کلید ها برای حفاظت موتور ها بسیار کاربرد دارند و برای موتور های تا ۵۵کیلو وات مناسب بوده و معمولا” تا ۱۰۰ آمپر ساخته می شوند.

کلیدهای مینیاتوری یا MCB :

جریان قطع اتصال کوتاه این کلید ها معمولأ چندان بالا نیست و حداکثر جریان مورد استفاده با کلید مینیاتوری 125 آمپر است.

از کلیدهای مینیاتوری معمولأ در جریان های پایین و درتابلو های روشنایی و تابلو های توزیع با توان کم و یا جهت حفاظت مدارات کنترل و فرمان تجهیزات و تاسیسات برقی استفاده می  گردد.

کلید های محافظ جان یا RCCB :

به منظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی از کلید های حفاظت از خطر برق گرفتگی یا کلید محافظ جان استفاده می شود. بر این اساس در صورتی که حساسیت کلید ها تا ۳۰ میلی آمپر باشد، این کلید به عنوان حفاظت از جان است. در صورتی که حساسیت آن بیشتر از ۳۰ میلی آمپر باشد، به عنوان حفاظت از تجهیزات صنعتی بکار می رود.

مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی کلید از عملکردهای اساسی این کلید است .  از آن جا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنه وسایل برقی، این جریان به مرور زمان زیاد می شود. احتمال سوختن وسایل برقی را به وجود می آورد. لذا استفاده از کلید های حفاظت از خطر برق گرفتگی ضروری است.

از ویژگی های کلید محافظ جان به موارد زیر میتوان اشاره نمود:

*کلید ها با جریان نامی ۱۲۵-۱۶ آمپر تولید می شوند.

*میزان جریان قطع خودکار کلید ها(حساسیت) از ۱۰ میلی آمپر تا ۵۱ آمپر، و مدت زمان قطع حداکثر ۲۰۰ میلی ثانیه است.

*کلید های محافظ جان جهت استفاده مشترکین تکفاز(خـانـگی) بـه صورت دو پـل(فـاز + نـول) و مشترکین سه فـاز(صنعتی) به صورت چهار پلاست. که می تواند همراه با نول و یا بدون نول(در سیستم های سه سیمه) به کار رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *