دسته‌بندی نشده

استاندارد رنگ های سیم برق

برای شناسایی سیم های برق استانداردهای متفاوتی وجود دارد که بسیاری از آنها به کد رنگ متکی هستند. نه تنها کدهای رنگ سیم برق یکسان نیستند بلکه حتی برخی از آنها با یکدیگر مخالف هستند. کدام استاندارد باید برای استفاده شما کاربرد دارد؟ پاسخ این سوال بستگی به مکان شما، نوع نصب، ولتاژ و سایر عوامل دارد.

رنگ سیم برق

توجه داشته باشید که در موارد نصبی که قدیمی تر هستند ممکن است از کدهای رنگ مختلف استفاده کنند. در محل کار، ایده خوبی است که کد رنگی که دنبال می شود، مستند شود. به این ترتیب، کار ایمن تر خواهد بود و نگهداری آن در آینده آسان تر خواهد بود.

کدهای رنگ سیم برق در امریکا:

کدهای رنگ مشترک برای سیم کشی برق در ایالات متحده امریکا، کد های رنگ زیر معمولا برای سیم های برق در مدارهای شاخه ای، سیم کشی بین دستگاه محافظتی اخیر (مانند قطع کننده مدار) ، و بار (مانند به عنوان یک وسیله یا لوازم خانگی). استفاده می شود.

رنگ سیم برق120/208/240 ولت AC

این سیستم ها در محیط خانه و دفتر رایج هستند.

فاز 1 : سیاه

فاز 2 : قرمز

فاز 3 : آبی

خنثی : سفید

زمین : سبز، سبز با نوار زرد، یا سیم برهنه

اگر سیستم سیم کشی دارای یک فاز با ولتاژ بالاتر از دیگر فازها باشد، با استفاده از اتصال ” high-leg “، باید سیم های آن فاز با رنگ نارنجی مشخص شوند. (این مورد برای 110.15 NEC مورد نیاز است) با این حال، این سیستم ها با تاسیسات جدیدتر، غیر معمول هستند.

رنگ سیم برق 277/480 ولت AC

این سیستم های ولتاژ بالا برای موتورهای صنعتی و تجهیزات رایج هستند.

فاز 1 : قهوه ای

فاز 2 : نارنجی

فاز 3 : زرد

خنثی : خاکستری

زمین : سبز، سبز با نوار زرد، یا سیم برهنه

برای موارد ولتاژ بالاتر، مهمتر از همه، داشتن سیستم سیگنال ثبت شده مستند می باشد. برچسب های دقیق تر می توانند شامل اطلاعاتی نظیر شناسایی مدار و یا نقطه قطع مناسب برای قفل / تله شود.

رنگ سیم برق DC قدرت

سیستم های انرژی خورشیدی و بسیاری از سیستم های باتری از DC (جریان مستقیم) استفاده می کنند . جریان متناوب AC در این موارد کاربردی ندارد.

مثبت (غیر زمین) : قرمز

منفی (غیر زمین) : سیاه

زمین : سفید یا خاکستری

رنگ سیم برق

رنگ سیم برق در اروپا ( IEC ):

کد رنگ IEC برای سیم کشی برق در اروپا بیشتر کشورهای اروپایی از کد رنگ سیم ساخته شده توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک ( IEC ) برای مدار AC استفاده می کنند. این استاندارد در ابتدا به عنوان IEC 60446 منتشر شد، اما در سال 2010 با IEC 60445 ادغام شد.

فاز 1 : قهوه ای

فاز 2 : سیاه

فاز 3 : خاکستری

خنثی : آبی

زمین : سبز با نوار زرد

رنگ سیم برق

رنگ سیم برق درایران :

طبق استاندارد شماره ی ۶۳۱۰۲ دفتر استاندارد های وزارت نیرو در ایران (رنگ و پوشش تجهیزات صنعت برق رنگ ظاهری)، فازهای R و S و T باید به ترتیب قرمز، زرد و آبی باشند. البته رنگ بندی مطابق استاندارد چین (زرد، سبز، قرمز) هم رایج است.

رنگ سیم برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *