مقالات

استپ موتور چیست؟

استپ موتور و نحوه کارکرد آن

استپ موتور(step motor ) یک موتور الکتریکی براش لس DC است که یک چرخش کامل را به استپ های مساوی تقسیم می کند. پس از آن، موقعیت موتور می تواند بدون هیچ سنسور موقعیتی برای بازخورد حرکت کند و در یکی از این مراحل نگهداری شود، تا زمانی که موتور به دقت نسبت به کارکرد در رابطه با گشتاور و سرعت اندازه گیری شود.

استپ موتور چیست؟

نحوه کارکرد استپ موتور (Motor Control Applications – Stepper Motor)

سرعت موتور با فرکانس پالس ها کنترل می شود. استپ موتور برای موقعیت دقیق با یک موتور، مانند درایوهای هارد دیسک، رباتیک، آنتن ها، تلسکوپ ها و برخی اسباب بازی ها استفاده می شود.
استپ موتورها به طور موثر متشکل از الکترومغناطیس های “دندانه یا toothed ” می باشند که در اطراف قطعه ای از آهن به شکل چرخ دنده مرکزی قرار گرفته اند. الکترومغناطیس ها توسط یک مدار درایورخارجی یا یک میکرو کنترلر انرژی می گیرند. برای ایجاد شفت موتور، ابتدا به الکترومغناطیس قدرت داده می شود تا دندانه های چرخ دنده را به صورت مغناطیسی جذب کند. هنگامی که دندانه های چرخ دنده به اولین الکترومغناطیسی هم تراز شده اند، از الکترومغناطیس بعدی خنثی می شوند.

استپ موتور چیست؟

این بدان معنی است که وقتی الکترومغناطیس بعدی روشن می شود و الکترومغناطیس اول خاموش می شود، چرخ دنده برای هم تراز شدن با دنده بعدی می چرخد. این فرایند به همین منوال تکرار می شود. هر یک از این چرخشها ، با مقدار صحیحی از استپهایی که چرخش کامل را انجام میدهند “استپ” نامیده می شود . عدد صحیح در موتور ، مراحل چرخش کامل آن را نشان می دهد. به این ترتیب، موتور با یک زاویه دقیق می چرخد.

استپ موتور چیست؟

عملکرد استپ موتور به شدت به مدار درایور بستگی دارد. اگر قطب های استاتور با سرعت بیشتر تغییر کنند ، منحنی های گشتاور ممکن است به سرعت بیشتر افزایش یابد. عامل محدود کننده ترکیبی از الگوی استوانه است. برای غلبه بر القایی و چرخاندن سریع سیم ها، باید ولتاژ درایو را افزایش دهیم. این امر منجر به ضرورت محدود کردن جریان می شود که این ولتاژ بالا ممکن است در غیر اینصورت تحریک شود.

استپ موتور چیست؟

جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک نیز، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *