مقالات

واریاک (Variac)

واریاک چیست؟

واریاک یک نام تجاری عمومی برای مبدل های اتوماتیک است ، طرز کار واریاک شبیه به ترانسفورمر می باشد . ترانسفورمر ها در زندگی روز مره ما کاربرد بسیاری دارند و در دستگاه های الترونیکی میان ولتاژ ورودی و خروجی تعادل برقرار می سازند و دارای مدار اولیه و ثانویه می باشند. واریاک یکی از انواع ترانسفورمر می باشد که دارای یک سیم پیچ می باشد و مدار اولیه و ثانویه در آن مشترک می باشد .

واریاک تکفاز

کاربرد واریاک:

واریاک به طور کلی به عنوان یک مبدل متغیر به شمار می رود به این معنی که نسبت ولتاژ ورودی و خروجی متغیر می باشد . داخل واریاک شبیه یک مقاومت بزرگ می باشد، یک سیم پیچ واحد درون واریاک وجود دارد یک اتصال الکتریکی به هر دو طرف این سیم پیچ متصل است و اتصال مشترک نام دارد . اتصال مشترک مانند برف پاک کن اتوموبیل حرکت می کند و با حرکت آن یک ولتاژ متغیر بدست می آید. در برخی از موارد از واریاک برای احیای تدریجی وسایل الکتریکی که برای مدت طولانی بدون استفاده بوده اند استفاده می شود . کاربرد دیگر واریاک ها درآزمایشات و تست های شبیه سازی ولتاژ های مختلف می باشد . وسایل الکتریکی که برای ولتاژی غیر از 120 یا 240 ولت طراحی شده اند را می توان از استفاده کنندگان دیگر واریاک برشمرد.

 واریابل سه فاز

انواع واریاک:

انواع مختلف واریاک عبارتند از واریاک باز (Open Variac) ، واریاک بسته (Enclosed Variac)، واریاک قابل حمل (Portable Variac) و واریاک دارای محفظه تست (Metered Test Sets).

لیست محصولات واریاک

واریابل تکفاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *