مقالات

موتور براشلس (brushless)

معرفی انواع موتور های DC براش

موتور DC براش متشکل از یک کموتاتور و برس می باشد که جریان DC را در سیم پیچ به جریان  AC تبدیل می کند. همانطورکه جریان از طریق کموتاتور از طریق سیم پیچ آرمیچرانتقال می یابد، میدان الکترومغناطیسی آهنربا را همان قطبیت دفع می کند و  و باعث می شود که سیم پیچ آهنربا را با قطب مخالف جذب کند. همزمان با چرخش آرمیچر کوموتاتور جریان را در هسته آرمیچر معکوس می کند تا جریان های مغناطیسی مجاور را دفع کند و در نتیجه باعث می شود موتور به طور مداوم چرخش داشته باشد. در واقع این موتور می تواند توسط ولتاژ DC و جریان برای کاربردهای کم هزینه بسیار پرطرفدار باشد. با این حال، قوس تولید شده توسط کویل آرماتور در سطح قلم مو، بر روی سطح کموتاتور براش تولید گرما و فرسودگی کرده و این اشکال عمده این موتورها به شمار می رود.

موتور گیربکس

موتور DC ( (BLDC براش لس

موتور BLDC با استفاده از بازخورد موقعیت روتور برای تعیین زمانی که برای تغییر جاری است تبادل الکتریکی انجام می دهد. بازخورد معمولا مستلزم سنسور هال متصل و یا روتاری انکود میباشد. سیم پیچ استاتور در رابطه با آهنرباهای دائمی در روتور برای تولید یک چگالی شار تقریبا یکنواخت در فاصله هوایی عمل می کند. این اجازه می دهد سیم پیچ استاتور توسط  ولتاژ دی سی که به سادگی از یک استاتور سیم پیچ به سوئیچ بعدی برای تولید شکل موجی ولتاژ AC به صورت ذوزنقه باشد.

موتور مکسون دي سي

AC موتور القایی ( ACIM )

جریان AC سینوسی در طول استاتور حرکت کرده و باعث ایجاد جریان متغیر چرخشی می شود که باعث جریان در روتور می شود. این چرخش فعلی ناشی از میله های روتور برای تولید یک میدان مغناطیسی است. این دو میدان مغناطیسی در فرکانس های مختلف (معمولا ω-S> ω-R برای موتور) و برای تولید گشتاور استفاده می شوند.

موتور رباتيک

موتور سنکرون آهنربای دائم ( PMSM )

موتور PMSM از بعضی جهات با موتور BLDC شباهت دارد اما توسط یک سیگنال سینوسی برای رسیدن به ریپل گشتاور پایین تر به کار انداخته می شود. توزیع سینوسی از سیم پیچ های استاتور چند مرحله تولید یک چگالی شار سینوسی در فاصله هوایی است که متفاوت از چگالی شار ذوزنقه موتور BLDC است. با این حال، طرح های جدیدتر می توانند به این چگالی شار سینوسی با تمرکز بر سیم پیچ های استاتور و ساختار روتور اصلاح شده دست یابند. موقعیت رتور آهنربا به مقدار قابل توجهی می تواند تغییر خواص الکتریکی از PMSM تغییر دهد؛ نصب و راه اندازی آهن ربا روتور بر روی سطح باعث ریپل گشتاور پایین می شود، در حالی که دفن آهن ربا در داخل ساختار روتور که برجسگی  گشتاور موتور را افزایش می دهد، که آن هم بی میلی گشتاور را افزایش می دهد. 

موتور بدون براش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *