مقالات

فرکانس متر

فرکانس متر ابزاری است که نمایش فرکانس یک سیگنال الکتریکی تناوبی را نمایش می دهد.

انواع مختلفی از فرکانس متر استفاده می شود. بسیاری از ابزار از نوع انحراف معمولا برای اندازه گیری فرکانس های پایین به کار گرفته می شوند اما قادر به استفاده برای فرکانس های بالای 900 هرتز نیز هستند و این، با موازنه دو نیروی متضاد به کار گرفته می شود. تغییرات در فرکانس باعث تغییردر تعادل می شود که می تواند توسط انحراف از یک اشاره گر در مقیاس اندازه گیری، اندازه گیری شود. مدل deflection در دو نوع الکتریکی مدارهای رزونانس و تابش سنج هستند.

انواع فرکانس متر

مدار داخلی فرکانس متر:

نمونه ای از یک مدار الکتریکی ساده رزونانس یک متر در حال حرکت سیم پیچ است. در یک نسخه، این دستگاه دارای دو سیم پیچ تنظیم به فرکانس های مختلف و در زاویه سمت راست به یک دیگر با پوینتر متصل به طوری که کل عنصر با اشاره گر متصل می تواند حرکت کند. فرکانس ها در وسط محدوده متر باعث جریان در دو سیم پیچ که تقریبا مساوی هستند و اشاره گر برای نشان دادن نقطه میانی مقیاس می شوند. تغییرات در فرکانس باعث عدم تعادل در جریان در دو سیم پیچ می شود که باعث حرکت اشاره گر می شود.

نوع دیگری از فرکانس که از نوع منحنی نمی باشد، نوع رزونانس می باشد که معمولا در محدوده 10 تا 1000 هرتز استفاده می شود و اگر چه طرح های ویژه می توانند در فرکانس پایین تر یا بالاتر به کار گرفته شوند. این دستگاه ها با استفاده از ساقه استیل کار می کند که مانند tunning fork تحت اثر جریان الکتریکی از طریق یک سیم پیچ کار می کند.

مدار داخلی فرکانس متر

انواع فرکانس متر:

1) فرکانس متر دیجیتالی

2) فرکانس متر عقربه ای

فرکانس متر عقربه ای

فرکانس دیجیتال:

فرکانس متر دیجیتال یک ابزار با هدف کلی است که با دقت سه رقم اعشار نمایش فرکانس یک سیگنال الکتریکی تناوبی است. این دستگاه تعداد نوسانات که در طول فاصله معین زمانی رخ می دهد را می شمارد. همانطور که دوره پیش تعیین شده تکمیل می شود، میانگین در صفحه نمایش نشان داده می شود و شمارنده به صفر بر می گردد. انواع مختلفی از این دستگاهها در دسترس می باشد که در عمل در یک فرکانس ثابت یا متغیر می باشد. اما اگر هر فرکانس متر در فرکانس متفاوتی از رنج مشخص عمل ، می تواند به صورت غیر طبیعی کار کند. برای اندازه گیری فرکانس های پایین، در متر نوع انحراف استفاده می شود و به طور گسترده ای استفاده می شود. دستگاههای منحنی شکل دو نوع می باشند، دور بسامد الکتریکی و منمترس.

فرکانس متر دیجیتالی

با کلیک بر این قسمت می توانید از مطالب خواندنی و جذاب تازه های تکنولوژی و فناوری بهره ببرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *