مقالات

محافظ جان چیست

کلید محافظ جان ( RCD )چیست؟

کلید محافظ جان ( RCD ) و یا قطع کننده مدار محافظ جان ( RCCB )، کلیدی می باشد که مدار الکتریکی برای جلوگیری از آسیب جدی شوک الکتریکی فورأ مدار الکتریکی را قطع می کند. این آسیب ممکن است هنوز در برخی موارد اتفاق بیافتد.

کلید RCCB

هدف از استفاده RCCB

قطع کننده مدار کنونی در حفاظت فردی از خطرات ناشی از شوک الکتریکی، برق گرفتگی و آتش سوزی هایی که در اثر سیم کشی معیوب و یا گسل زمین ناشی می شود.

کلید RCCB به خصوص در شرایط مفید که در آن خطای زمین ناگهانی در مدار رخ داده است مفید می باشد. به عنوان مثال، هنگامی که یک فرد به طور تصادفی در تماس با یک سیم باز در قرار می گیرد. در چنین وضعیتی، در نبود RCCB در مدار، خطای زمین ممکن است اتفاق بیافتد و فرد در معرض خطر دریافت شوک الکتریکی قرار بگیرد.

با این حال اگر همان مدار با RCCB محافظت شود، مدار در کسری از ثانیه از جریان می گذرد و در نتیجه از فرد در مقابل دریافت شوک الکتریکی محافظت می کند. بنابراین، این یک عملکرد خوب برای نصب RCCB در مدار الکتریکی شما است.

کلید محافظ جان

محافظ جان چگونه محافظ می کند؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، کلید RCCB برای حفاظت از گسل زمین و خطر ارتباط با زندگی انسان مانند شوک الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اصل اساسی در مورد اصول بهره برداری از RCCB این است که در شرایط ایده آل جریان فعلی به مدار از طریق سیم برق دار باید مانند بازگشت جریان از مکان خنثی باشد.

دیاگرام کلید محافظ جان

در صورت خطای زمین، جریان محل عبوری را به زمین از وجه تصادفی به زمین (مانند تماس تصادفی با یک سیم باز و غیره) می یابد. در نتیجه جریان برگشتی از جریان خنثی کاهش می یابد. این دیفرانسیل در جریان به عنوان “جریان باقیمانده ” شناخته شده است.

کلید RCCB به طوری طراحی شده است که مغایرت جریان را در سیم برقدار و خنثی حس کرده و مقایسه می کند. هر تغییر کوچک در مقدار جریان باعث می شود محافظ جان ( RCCB ) جریان مدار را قطع کند.

کلید محافظ جان دوپل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *