مقالات

لایت ارستر چیست

لایت ارستر چیست

لایت ارستر (Light arrester ) یک وسیله برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی از گذرهای بیش از حد ولتاژ ناشی از رعد و برق و یا داخلی (سوئیچینگ) حوادث است. لایت ارستر از نوع حفاظتی محافظتی (SPD) یا سرکوبگر جریان ولتاژ گذرا (TVSS) است که برای حفاظت از تجهیزات در سیستم های انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرد. (برای محافظت از تجهیزات مصرفی، از محصولات مختلف به نام محافظ های برقی استفاده می شود.) معیار انرژی برای مواد عایق بندی مختلف را می توان با نسبت امپدانس مقایسه کرد، انفجار موج ولتاژ باید کمترین ضربان را داشته باشد، به طوری که یک انفجار بر روی انفجار موج به جای گذر از دستگاه، به زمین متصل شود.

سرج ارستر OBO

عملکرد لایت ارستر:

برای محافظت از یک دستگاه از گذرنده ها بر روی یک هادی متصل، یک ترمز برقی به هادی قبل از ورود به این تجهیزات متصل می شود. لایت ارستر همچنین به زمین متصل می شود و انتقال انرژی از یک ولتاژ بیش از حد ولتاژ به زمین را سازماندهی می کند در حالی که کونداکتور را از زمین در ولتاژ های عملیاتی نرمال مجزا می کند. این کار معمولا با استفاده از واریستور به دست می آید، که دارای مقاومت متفاوتی در ولتاژ های مختلف می باشد.

ارستر تکفاز

لایت ارستر به طور کلی برای محافظت در برابر اعتصاب مستقیم رعد و برق به یک هادی طراحی نشده اند، بلکه در برابر گذارهای برق ناشی از اعتصابات رعد و برق در مجاورت هادی قرار دارد. رعد و برق که به زمین ضربه می زند، موجب جریانهای زمین می شود که می توانند از طریق هادی ها دفن شوند و باعث می شود گذرگاهی که به سمت انتهای هادی منتقل می شود. همان نوع القایی که در قسمت فوقانی و بالای کونداکتورهای زمین اتفاق می افتد که انرژی گذرا از EMP اتمسفر ایجاد شده توسط فلاش رعد و برق را تجربه می کند. لایت ارسترها در برابر پرتودهی های القا شده که مشخصه سرعت رشد سریع تخلیه رعد و برق هستند و از الکترکتیو ناشی از اعتصاب مستقیم به هادی محافظت نمی شوند. انرژي در گذر زماني قابل حمل به طور قابل توجهي كمتر از تخليه رعد و برق است. با این حال هنوز مقدار کافی برای ایجاد آسیب به تجهیزات وجود دارد و اغلب نیاز به حفاظت دارد.

برقگیر تابلوئی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *