مقالات

اسیلوسکوپ چیست

اسیلوسکوپ چیست

اسیلوسکوپ ( oscilloscope ) که در گذشته oscillograph نامیده می شد ، به طور غیر متداول به عنوان محدوده یا o-scope شناخته می شود،CRO)برای اسیلوسکوپ اشعه ایکس یا DSOبرای اسیلوسکوپ ذخیره سازی دیجیتال مدرن)، نوع ابزار تست الکترونیکی است مشاهده ولتاژ های مختلف سیگنال را مهیا می کند، معمولا به عنوان یک طرح دو بعدی از یک یا چند سیگنال به عنوان عملکرد از زمان می باشد. سیگنال های دیگر (مانند صدا یا ارتعاش) می توانند به ولتاژ تبدیل شوند و نمایش داده شوند.

اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ
اسیلوسکوپ برای مشاهده تغییر سیگنال الکتریکی در طول زمان استفاده می شوند، به طوری که ولتاژ و زمان یک شکل را توصیف می کنند که به طور مداوم در مقیاس کالیبراسیون نشان داده می شود. شکل موج مشاهده شده می تواند برای خواص مانند دامنه، فرکانس، زمان افزایش، فاصله زمانی، اعوجاج و موارد دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ابزارهای مدرن دیجیتال ممکن است به طور مستقیم این خواص را محاسبه و نمایش دهند. در ابتدا، محاسبه این مقادیر نیاز به اندازه گیری شکل موج در برابر مقیاس های ساخته شده در صفحه ی ابزار دارد.

نمایش اسیلوسکوپ
اسیلوسکوپ را می توان تنظیم کرد تا سیگنال های تکراری به عنوان یک شکل مداوم بر روی صفحه مشاهده شود. اسیلوسکوپ ذخیره ساز اجازه می دهد تا رویدادهای منفرد توسط دستگاه گرفته شود و برای مدت زمان نسبتا طولانی نمایش داده شود، به طوری که می تواند رویدادهایی را که سریعا قابل مشاهده هستند را مشاهده کرد.

کاربرد اسیلوسکوپ:
اسیلوسکوپ ها در علوم، پزشکی، مهندسی، خودرو و صنعت مخابرات استفاده می شود. ابزارهای عمومی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی و آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند. اسیلوسکوپ های خاص ممکن است به منظور تجزیه و تحلیل یک سیستم جرقه زنی خودرو و یا برای نشان دادن شکل موج ضربان قلب به عنوان یک الکتروکاردیوگرام مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ های اولیه از پرتوهای کاتدی (CRT) به عنوان عنصر نمایشگر (از این رو آنها معمولا به عنوان CRO نامیده می شوند) و تقویت کننده های خطی برای پردازش سیگنال استفاده می شود. اسیلوسکوپ های ذخیره سازی از CRT های ذخیره سازی ویژه برای حفظ یک نمایش ثابت از سیگنال کوتاه استفاده می کنند. سپس CRO ها توسط اسیلوسکوپ های ذخیره سازی دیجیتال (DSOs) با صفحه نمایش نازک، مبدل های آنالوگ به دیجیتال و پردازنده های سیگنال دیجیتال جایگزین شدند. DSO بدون صفحه نمایش یکپارچه (گاهی اوقات به عنوان digitiers شناخته می شود) در هزینه های پایین تر در دسترس هستند و از یک رایانه دیجیتال عمومی برای پردازش و نمایش شکل موج استفاده می کنند.

اسیلوسکوپ ذخیره ساز

تنظیمات اسیلوسکوپ:

اسیلوسکوپ پایه، همانطور که در تصویر نشان داده شده، معمولا به چهار بخش تقسیم می شود: صفحه نمایش، کنترل عمودی، کنترل افقی و کنترل ماشه. صفحه نمایش معمولا CRT (تاریخی) و یا پنل LCD است که با هر دو خط مرجع افقی و عمودی به عنوان گرادیان اشاره شده است. نمایشگرهای CRT علاوه بر این دارای سه کنترل هستند: تمرکز، شدت، و پرتو یاب.
بخش عمودی دامنه سیگنال نمایش داده شده را کنترل می کند. این بخش دارای یک دکمه انتخاب ولتاژ در هر واحد (ولتی / دیو)، سوئیچ AC / DC / زمین انتخاب و ورودی عمودی (اولیه) برای دستگاه است. علاوه بر این، این بخش به طور معمول با دستگیره موقعیت عمودی لبه مجهز است.

مدار داخلی اسیلوسکوپ

بخش افقی پایه ابزار را کنترل می کند. کنترل اولیه یک سوئیچ انتخاب Seconds / per Division (Sec / Div) است. همچنین شامل یک ورودی افقی برای ترسیم سیگنال های دو هسته ای X-Y است. دکمه سمت چپ افقی به طور کلی در این بخش قرار دارد.

تنظیمات اسیلوسکوپ
بخش ماشه شروع جابجایی را کنترل می کند. ماشه را می توان به صورت خودکار راه اندازی مجدد کرد و پس از هر رفت و برگشت می توان برای پاسخ به یک رویداد داخلی یا خارجی پیکربندی کرد. کنترل های اصلی این بخش، سوئیچ منبع و انتخاب کوپلینگ می باشد. یک ورودی ماشه خارجی (ورودی EXT) و تنظیم سطح را نیز شامل خواهد شد.

نمایش oscilloscope

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *