مقالات

کنترل کننده دما چیست

کنترل کننده دما چیست ؟
کنترل کننده دما درجه حرارت را با در نظر گرفتن یک ورودی از سنسور دما مانند ترموکوپل یا RTD ، و ارائه خروجی به یک عنصر کنترل برای رسیدن و یا حفظ درجه حرارت مورد نیاز یا نقطه تنظیم انجام می دهد. دمای بیشترین مقدار محیط زیست را اندازه گیری می کند و بسیاری از سیستم های بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی و الکترونیکی تحت تاثیر دما قرار می گیرند. بعضی از فرایندها فقط در محدوده باریکی از دما کار می کنند. بنابراین باید مراقبت های لازم برای نظارت و محافظت از سیستم انجام شود.

انواع کنترل کننده دما
هنگامی که درجه حرارت محدود می شود، اجزای الکترونیکی و مدارها ممکن است با قرار گرفتن در معرض دمای بالا آسیب ببینند. سنجش دما کمک می کند تا ثبات مدار افزایش یابد. با حساسیت دمای داخل تجهیزات، سطح بالای دما می تواند تشخیص داده شود و می توان اقداماتی را برای کاهش دمای سیستم انجام داد یا حتی سیستم را برای جلوگیری از خطرات طبیعی خاموش کرد.

کنترلر دما
یکی از برنامه های کاربردی کنترل دما عبارتند از: کنترل دمای عملیاتی. همانطور که از نامش بر می آید، کنترل کننده دما یک ابزار است که برای کنترل درجه حرارت استفاده می شود، عمدتا بدون دخالت گسترده اپراتورانجام می گیرد. کنترل کننده در یک سیستم کنترل دما سنسور دما مانند یک ترموکوپل یا RTD را به عنوان ورودی می پذیرد و دمای واقعی را به دمای کنترل مورد نظر یا نقطه تنظیم مقایسه می کند. سپس یک خروجی برای عنصر کنترل فراهم می کند.

کنترل دمای عملیاتی

یک مثال خوب، یک برنامه کاربردی است که کنترل کننده حرارتی یک ورودی را از سنسور دما دریافت می کند و دارای خروجی است که به یک عنصر کنترل مانند یک بخاری یا فن وصل شده است. کنترل کننده حرارتی معمولا فقط یک بخش از سیستم کنترل دما است و کل سیستم باید در انتخاب کنترل کننده مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

کنترل کننده حرارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *