مقالات

سافت استارتر

سافت استارتر چیست

سافت استارتر وسیله ای است که موتورها را با کم شدن جریان برق در هنگام راه اندازی روشن می کند. کاهش جریان موجب کاهش شوک الکتریکی و مکانیکی در سیستم می شود.
Starter ها همانطور که از نامشان برمیاید موتور را به کار می اندازند. آنها همچنین می توانند متوقف شوند، معکوس شوند، تسریع کنند و از موتور محافظت کنند. این که آیا یک فن کوچک یا قطعه تجهیزات معدن، موتور الکتریکی اغلب نیروی محرکه پشت آنها است. موتورهای الکتریکی 60 تا 70 درصد انرژی مورد استفاده در ایالات متحده را مصرف می کنند.

سافت استارتر

سافت استارترها ترکیبی از کنترل کننده و حفاظت از اضافه بار هستند.

وظایف سافت استارتر

• کنترل کننده ها ( Controller ) جریان الکتریکی را درموتور قطع و وصل می کنند. کنتاکتور یک کنترل کننده است که توسط الکترومغناطیس کنترل می شود.
• محافظت از اضافه بار (OVERLOAD PROTECTION ) محافظت از موتور از دریافت بیش از حد جریان و “سوزاندن” در اثر گرم شدن بیش از حد است. رله اضافه بار حفاظت موتور بیش از حد مورد استفاده در شروع نرم است. این زمان زمان جریان بیش از حد کشیده شده و موتور را از بیش از حد محافظت می کند.

دیاگرام سافت استارتر

عملکرد سافت استارتر

سافت استارترها دستگاهی به نام کاهنده ولتاژ یا سافت استارتر، بین موتور و خطوط ورودی برای تنظیم مقدار جریان متناوب به موتور قرار می دهد. سافت استارتر موتور القایی AC را فعال می کنند و در نتیجه جریان کمتری نسبت به یک موتور استارتر سنتی ایجاد می شود. با توجه به ولتاژ کاهش یافته، گشتاور نیز کاهش می یابد که باعث به کار اندازی آسان و راحت می شود. سافت استارترها در تمام انواع موتورهای AC و DC استفاده می شوند. آنها اغلب با موتور القایی AC به دلیل سادگی، سختی و قابلیت اطمینان آن استفاده می شوند.

Soft Starter

انواع سافت استارتر

1. مقاومت اولیه
2. ترانسفورماتور خودکار
3. قسمت سیم پیچ
4. دلتا WYE
5. حالت جامد

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_soft_starter

نصب سافت استارتر بر روی پنل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *