مقالات

موتور یونیورسال

موتور یونیورسال چیست:

موتور یونیورسال یک نوع موتور الکتریکی است که می تواند بر روی هر دو توان AC یا DC کار کند و از یک الکترومغناطیس به عنوان استاتور برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می کند. این یک موتور زنجیر سری ترکیبی است که در آن کوئیل های میدان استاتور با مجموعه سیم پیچ های روتور از طریق یک سوئیچ متصل می شوند. این موتورها اغلب به عنوان موتور سری AC شناخته می شوند. موتور یونیورسال بسیار شبیه به موتور سری DC در ساختار آنها است، اما برای عملکرد خوب موتور با توان AC اصلاح شده است. این نوع موتور الکتریکی می تواند به خوبی در AC عمل کند، زیرا جریان در هر دو کویل میدان و آرمیچر (و زمینه های مغناطیسی حاصل از آن) متناوب (قطب معکوس) همزمان با هم عرضه می شود. از این رو نیروی مکانیکی حاصل در یک مسیر ثابت از چرخش رخ می دهد و مستقل از جهت ولتاژ اعمال شده است، اما توسط سوئیچ و قطبیت کویل میدان تعیین شده است..

موتور یونیورسال

موتورهای یونیورسال دارای گشتاور بالایی هستند که می توانند با سرعت بالا کار کنند و داری وزن کم و فشرده هستند. آنها معمولا در بسیاری از لوازم خانگی استفاده می شود. موتورهای یونیورسال کنترل نسبتا آسانی دارند که با استفاده از سیم پیچ یا الکترونیک کنترل می شوند. با این حال، سوئیچ دارای برس است، بنابراین آنها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، به طور معمول هم از نظر پژواک و هم الکترومغناطیسی بسیار پر سر و صدا هستند.

دیاگرام موتور یونیورسال

موتور سرعت یونیورسال

کنترل سرعت مداوم یک موتور یونیورسال در حال کار بر روی AC به راحتی با استفاده از یک مدار تریستور به دست می آید، در حالی که ضربات متعدد بر روی کویل میدان (مبهم ) کنترل سرعت را فراهم می کند. مخلوط كننده هاي خانگی كه سرعت های زیادی را تبلیغ می كنند، اغلب يك سیم پیچ با چند تب کویل و یک دیود كه می تواند در سری با موتور قرار بگیرد (باعث می شود كه موتور در نیمه موج AC اصلاح شده اجرا شود.

جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک نیز، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *