مقالات

تفاوت بین ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور پتانسیل

ترانسفورماتور های جریان (Current Transformer) و ترانسفورماتور های پتانسیل(Potential Transformer) دستگاه هایی هستند که به ما این امکان را می دهند تا جریان و ولتاژ های بزرگ را بدون آسیب به دستگاه ها، اندازه گیری کنیم.

تفاوت اصلی بین ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور پتانسیل این است که ترانسفورماتور های جریان از ترانسفورماتور افزایشی برای کاهش جریان از طریق سیم پیچ ثانویه خود استفاده می کنند.

ترانسهای جریان یا (current transformer (CT برای نمونه‌گیری جریان به نسبت گذر جریان از سیم پیچ اولیه خود و القای آن در سیم پیچ ثانویه کاربرد دارند. این ترانسفورمرها برای حفاظت و اندازه‌گیری در ابتدای توان راه‌های ورودی به پستها و همچنین در ورودی ترانس توان و ورودی ثانویه ترانس و همچنین در خروجی‌های پست و نقاط کلیدی دیگر که نیاز است جریان در آن نقطه تحت نظر باشد به کار گرفته می‌شود که هر کدام از این نقاط با ترانس ویژه به خود چه از نظر جداگری و ساختمان و چه از دید نیرو و دقت (ریزسنجی)، نصب و به کار برده می‌شوند.

پیمان الکتریک تامین کننده ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور پتانسیل می باشد . برای خرید و مشاوره با شماره 098213399305تماس بگیرید یا به واتس آپ 09127701494 پیغام بدهید

ترانسفورماتور پتانسیل (همچنین به عنوان ترانسفورماتور ولتاژ شناخته می شود) نوعی ترانسفورماتور ابزار است. این یک ترانسفورماتور ولتاژ کاهنده است که ولتاژ سطح بالا را به سطوح پایین ایمن تر کاهش می دهد. ولتاژ خروجی ترانسفورماتور پتانسیل را می توان با اتصال یک ولت متر معمولی اندازه گیری کرد.

برای مشاهده انواع ترانسفورماتور به این لینک مراجعه کنید

سیم پیچ اولیه و ثانویه:

در یک ترانسفورماتور جریان، سیم پیچ اولیه تعداد دورهای کمتری دارد و جریان مورد اندازه گیری را حمل می کند. در ترانسفورماتورهای پتانسیل، سیم پیچ اولیه دارای پیچ های زیادی است و ولتاژ مورد اندازه گیری را حمل می کند. در ترانسفورماتور جریان، سیم پیچ ثانویه دارای تعداد زیادی پیچ در سمت ثانویه است و به سیم پیچ جریان ابزار متصل می شود. در یک ترانسفورماتور پتانسیل، سیم پیچ ثانویه دارای تعداد دور کمی در سمت ثانویه است و به متر یا ابزار متصل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *