مقالات

سیم بندی شفت انکودر نوری

انکودر نوری چیست؟

یک رمز گذار یک دستگاه الکترومکانیکی است که می تواند حرکت و یا موقعیت را اندازه گیری کند. بیشتر نرم افزارهای تبدیل کننده با استفاده از سنسور نوری برای ارائه سیگنال های الکتریکی به شکل قطار پالس تولید می کنند، که می تواند به نوبه خود، به حرکت، جهت، و یا موقعیت برگردانده شود.

انکودر شفت کابلی

عملکرد انکودر نوری:
نرم افزارهای تبدیل کننده های سانتریفوژ برای اندازه گیری حرکت دورانی از یک محور استفاده می شوند. دیسک در شفت دوار نصب شده و دارای الگوهای مات و شفاف است که در داخل دیسک رمزگذاری شده است. با چرخش دیسک، بخش مات مانع عبور نورمی شود و هنگامی که شیشه شفاف باشد نور اجازه عبور خواهد داشت. این کار باعث تولید پالس موج مربعی می شود که پس از آن می تواند به موقعیت و یا حرکت تفسیر شود.

انواع انکودر شفت

همچنین می توانید جهت مشاهده مقاله نحوه تست انکودر از لینک مقابل استفاده نمایید.

نحوه ی سیم بندی انکودر چگونه است؟
نحوه سیم بندی انکودرها به طریقه ای مختلف امکان پذیر می باشد یکی از روش های آن استفاده از انکودر موجود و مشخص بودن رنگ هایی که بر روی بدنه انکودر می باشد. یا استفاده از سیم بندی انکودر قبلی که نصب بوده است. قابل ذکر است که با توجه به کم و ناقص بودن انکودر های موجود در بازار که بعضی از آنها با تغذیه 5 ولت TTl 5 و 30 ولت HTL می باشد میتوان در صورت عدم تغذیه مورد نظر بر روی plc ولتاژ تغذیه را تغییر داد. در صورتی که سیم بندی انکودر شما توسط سوکت باشد باید تعداد رشته های سیم متصل به سوکت در ابتدا مشخص گردد و سوکت مقابل آن را نری یا مادگی با تعداد پین های همسان انتخاب گردد.
انکودر معمولا در هر بخش 100 تا 6000 چرخش می کند. این به این معنی است که این نرم افزار تبدیل کننده می تواند 3.6 درجه از وضوح برای رمزگذار با 100 بخش و 0.06 درجه وضوح برای رمزگذار با 6000 بخش فراهم می کند.
نرم افزارهای تبدیل کننده خطی تحت اصل همان کار به عنوان انکودر خطی کار می کنند با این تفاوت که به جای یک دیسک دوار است، یک نوار مات ثابت با شکاف شفاف روی سطح آن وجود دارد و مونتاژ LED-آشکارساز به بدنه در حال حرکت متصل شده است.

انکودر نوری بامر
یک انکودر با یک مجموعه ای از پالس مفید نخواهد بود چرا که نمی تواند جهت چرخش را نشان دهد. با استفاده از دو آهنگ کد با بخش 90 درجه خارج از فاز قرار گرفته اند. دو کانال خروجی رمزگذار تربیع هر دو موقعیت و جهت چرخش را نشان می دهد. برای مثال اگر A منجر به B شود ، دیسک در جهت عقربه های ساعت در حال چرخش است. اگر B منجر به A، پس از آن دیسک در حال چرخش بر خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت خواهد بود. بنابراین، با نظارت بر هر دو تعداد پالس و فاز نسبی سیگنال A و B، شما می توانید هر دو موقعیت و جهت چرخش را دنبال کنید.

انکودر نوری کابلی

علاوه بر این، برخی نرم افزارهای تربیع انکودر شامل یک کانال خروجی سوم – به نام یک سیگنال صفر یا مرجع – که تامین تک پالس در هر دور است. شما می توانید از این تک پالس برای تعیین دقیق موقعیت مرجع استفاده کنید. در اکثر نرم افزارهای تبدیل کننده، این سیگنال ترمینال Z و یا شاخص نامیده می شود.

شماتیک انکودر نوری

بازرگانی پیمان الکتریک فعال در زمینه فروش انکودر،انکودر نوری،انکودر ابسولوت و دیگر لوازم ابزار دقیق صنعتی

برای ورود به بخش انکودر کلیک کنید

انکودر نوری هالو شفت

برای خرید محصولات انکودر با شماره های زیر تماس بگیرید.

33992998 21 0098
33993009 21 0098

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *