مقالات

انکودر (ENCODER) چیست؟

بازرگانی پیمان الکتریک نماینده فروش و مشاوره انواع انکودر در ایران

انواع انکودر در بازرگانی پیمان الکتریک :

انکودر هوهنر Hohner

انکودر هوهنر Hohner

انکودر بامر Baumer

انکودر بامر Baumer

انکودر الترا Eltra

انکودر الترا Eltra

انکودر تاماگاوا Tamgawa

انکودر تاماگاوا Tamgawa

برای مشاهده محصولات و کسب اطلاعات بیشتر بر روی بخش مربوطه کلیک کنید

انکودر نوری چیست؟
رایج ترین انکودر از فناوری نوری (یا فوتوالکتریک) برای شناسایی سیگنال استفاده می کند.این تفاوت ها در دو روش انکودراصلی ، انتقالی و بازتابنده هستند.

انکودرنوری انتقال دهنده
در انکودر نوری انتقال دهنده ، سیستم اسکن بر روی چرخش مبدل تقسیم – یا چرخ کد – طراحی شده توسط بخش مات و شفاف ؛ چرخ کد توسط یک منبع نور مادون قرمز عمود به سنسور روشن شده است مبدل عکس های خود را روی سطح چندین دریافت کننده پشتیبانی می کند و به وسیله ی شبکه های دیگر (کالیماتور) با همان سیم پیچی مشابه با دیگران پوشانده شده است.دریافت کننده ها وظیفه ی احساس تنوع نوری که در طول چرخش دیسک می چرخد را دارند تبدیل آنها به پالس الکتریکی مربوطه ، در مبدل های خطی اصل عامل شباهت است، با این تفاوت که حرکت بر روی یک سیستم خواندن خطی شناسایی شده است.

انکودر کابلی

انکودر نوری انعکاسی
سیستم های نوری انعکاسی نیز بر روی انکودرنوری از یک چرخ کد قرار دارد اما در این نوع از فناوری ، منبع نور و دریافت کننده ها دارای یک سطح بسته بندی مشابه هستند. منبع نور چرخ کد تشکیل شده توسط بخش تیره تر جایگزین با آنهایی که بازتابنده شده را روشن می کند که در آن نور منعکس شده است و توسط سنسور (گیرنده)، که تغییرات در پالس متناظر تبدیل خواهد شد را شناسایی می کند.

انکودرشفت

انکودر مغناطیسی چیست؟
انکودرهای مغناطیسی یک سیستم تشخیص سیگنال که بر اساس تنوع شار مغناطیسی تولید شده توسط یک آهنربا (یک یا جفت قطبی) در چرخش در مقابل یک سنسور قرار داده شده به کار گرفته می شود که معمولا بر روی شفت انکودر فیکس شده است تغییر میدان مغناطیسی به وسیله ی سنسور و یک پالس الکتریکی انجام شده است که تعیین موقعیت و تکنولوژی مغناطیسی میتواند از دو نوع باشد : روشن محور و خاموش محور
سود اصلی از تکنولوژی مغناطیسی فقدان تماس در سیستم تشخیص است که کمک می کند جلوگیری از سایش صورت بگیرد بنابراین از لحاظ هزینه کاملا مناسب و به گونه ای است که به طور مداوم کار می کند و نیاز به هزینه تعمیر و نگهداری ندارد.انکودرهای مغناطیسی بسیار مناسب برای اپلیکیشن های سنگین که نیاز به استحکام بالا، سرعت و طیف گسترده ای از درجه حرارت می باشد و هم زمان آن ها از یک قابلیت بسار عالی برای تولید سیگنال مطمئن می شوند.

انکودر سوکتی hohner

انکودر خطی چیست؟
مبدل خطی برای تشخیص موقعیت و سرعت حرکات مکانیکی خطی استفاده می شود. همچنین انکودر خطی مطابق با تکنولوژی سنجش از حرکت متفاوت است و می تواند از انواع مختلف باشد.

انکودر خطی افزایشی
عملکرد اصلی شبیه به نمونه افزایشی دوار است اما در این مورد دیسک توسط یک نوار مات ثابت (به نام “مقیاس خطی”) با شکاف شفاف روی سطح آن جایگزین شده است.این انکودرها در محیط کارخانه روی ماشین های کار خودکار،در سیستم شمارش،سیستم نمایش و کنترل برای برش طول موقعیت،برای جا به جایی زاویه خاص به کار گرفته شده اند و به طور کلی، برای نمایش اندازه گیری طول و ضخامت به کار گرفته می شوند.

انکودر سوکتی

انکودر خطی پتاسیومتری
این مدل از انکودر خطی توسط یک سیم یا یک لایه ی فلزی تشکیل شده است، نمي تواند يک نیمه هادي را پشتيباني کند و با يک اتصال قابل حمل که شيفت با هادي همراه باشد انجام مي شود.اصل کار بر پایه ی تغییر مقاومت الکتریکی می باشد که ناشی از جا به جایی جسم از موقعیتی است که باید تعیین گردد،پتاسیومتر به ویژه برای اشتغال در ترموپلاستیک، چوب، سنگ مرمر، آهن و ماشین آلات پردازش فولاد و برای هر برنامه ای که نیاز به موقعیت و حرکت اندازه گیری مطلق است مناسب می باشد.

انکودر قابل پروگرام

انکودر خطی مغناطیسی
انکودر مغناطیسی بر اساس اصل مغناطیس، که برای آن مواد خاصی گسترش و بر اساس زمانی که آنها را به یک میدان مغناطیسی متناوب قرار داده است قرارداد شده است،عامل کلیدی از این فن آوری غیاب الکتریکی در نوار لغزنده است که باعث می شود دستگاه،بسیار مقاوم در برابر ساییدگی و پارگی در حالی که اطمینان اجرای بزرگ در سرعت و دقت داشته باشد.

انکودر

انکودر چرخ کد چیست؟
انکودر چرخ کد (و یا دیسک) کد انتقال پالس را تعریف میکند. که ساخته شده از پلاستیک، شیشه و یا مواد تشکیل دهنده متالیک است،که در آن یک الگوی متناوب روشن (شفاف) و مات حک شده است. در انکودرهای افزایشی بخش شفاف با آنهایی که مات و همراه یک حلقه دایره ای تنها بر روی دیسک متناوب شده است تعداد این بخش ها تعداد پالس ها را تعیین می کنند و در نتیجه،همچنین دقت دیوایس،از آنجا که هیچ موقعیت مطلق در سیستم اندازه گیری افزایشی وجود ندارد، آن را اغلب یک بخش اضافی به نام ” پالس صفر ” به عنوان یک مرجع تک معنایی برای تعیین موقعیت شروع استفاده می کنند.

شماتیک انکودر eltra

در انکودرهای مطلق بخش شفاف با آنهایی که مات و همراه چند حلقه دایره ای می باشد متناوب شده است،با توجه به الگویی که موقعیت را در پیکربدی کد باینری تامین می کند، برای جلوگیری از اشتباهات انکودر، یک نوع از این کد باینری طبیعی استفاده شده است، کد گری، که دارای مشخصه متمایز برای تغییر تنها یک رقم باینری بین یک کد و یک زیرکد، اطمینان از قابلیت اطمینان بالاتر،هم در تولید کد و رمزگشایی را حاصل می شود

شماتیک انکودر مطلق width=انکودر مطلق

برای ورود به بخش انکودر کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *