فناوری صنعت برق

محافظت از رعد و برق

میله رعد و برق یا هادی رعد و برق (Lightning protection) یک میله فلزی نصب شده در بالای یک ساختار بلند مانند یک ساختمان، یک کشتی، و یا حتی درخت است که به صورت الکتریکی با استفاده از یک سیم یا هادی الکتریکی برای ارتباط با زمین و یا “زمین” از طریق الکترود می باشد که برای محافظت از سازه در صورت وقوع رعد و برق مورد استفاده قرار می گیرد. اگر رعد و برق به ساختمان برخورد کند، جریان برق از میله دریافت می شود و از طریق سیم به زمین منتقل می شود و از میان ساختمان محلی که در آن امکان آتش سوزی و یا باعث برق گرفتگی شود.

در سیستم حفاظت از صاعقه، میله رعد و برق تک جزئی از سیستم است. میله رعد و برق نیاز به اتصال به زمین دارد تا عملکرد محافظت از آن را انجام دهد. میله رعد و برق در بسیاری از اشکال مختلف، از جمله توخالی ، گرد، قرنیز دار است که همه آنها از مواد رسانا مانند مس و آلومینیوم ساخته شده است. مس و آلیاژهای آن شایع ترین مواد مورد استفاده در حفاظت رعد و برق هستند.

به دلیل انرژی بالا و سطح فعلی مرتبط با رعد و برق (جریان می تواند بیش از 150000 آمپر باشد)، هیچ سیستم حفاظتی نمی تواند ایمنی مطلق از رعد و برق را تضمین کند. با این حال، مزایای سیستم های حفاظت از رعد و برق بیش از یک قرن است که شناخته شده است و تجهیزات آن مورد استفاده قرار می گیرد.

ارستر فتوولتائیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *