مقالات

خازن چیست

خازن چیست؟:

خازن یا capacitor یک جزء الکترونیکی منفعل است که ذخیره انرژی به شکل یک میدان الکترواستاتیک را انجام می دهد. در ساده ترین فرم، خازن از دو صفحه تشکیل شده است که توسط یک ماده عایق به نام دی الکتریک از هم جدا شده اند. ظرفیت خازنی به طور مستقیم متناسب با سطح صفحات است، و به طور معکوس متناسب با جدایی بین صفحات است. ظرفیت خازن به دی الکتریک ثابت ماده جدا کننده صفحات بستگی دارد.خازن چیست؟

انواع خازن

کاربرد خازن:

خازن به طور گسترده ای در مدارهای الکترونیکی برای مسدود کردن جریان مستقیم استفاده می شوند در حالی که اجازه می دهد جریان متناوب عبور کند. خازن ها در شبکه های فیلتر آنالوگ، خروجی های منبع تغذیه را هموار می کنند. در مدارهای رزونانس خازن ها امواج رادیویی را به فرکانس های خاص تبدیل می کنند. در سیستم های انتقال توان الکتریکی، خازن تثبیت ولتاژ و قدرت جریان را بر عهده دارد. ذخیره سازی انرژی در خازن به عنوان حافظه پویا در کامپیوترهای دیجیتالی اخیر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

خازن کپسولی کابلی

ساختمان و عملکرد خازن:

بیشتر خازن ها شامل حداقل دو هادی الکتریکی که اغلب به شکل صفحات فلزی یا سطوح جدا شده هستند یا توسط یک دی الکتریک واسطه از هم جدا شده اند. کانداکتور میتواند به شکل فویل، فیلم نازک، مهره متخلخل، فلز، و یا یک الکترولیت باشد. دی الکتریک نارسانا برای افزایش ظرفیت شارژ خازن استفاده می شود. مواد معمولا به عنوان دی الکتریک مانند شیشه، سرامیک، فیلم پلاستیکی، کاغذ، میکا، و لایه های اکسید استفاده می شوند . خازن به طور گسترده ای به عنوان بخشی از مدارهای الکتریکی در بسیاری از دستگاه های الکتریکی معمول استفاده می شوند. بر خلاف resistor، خازن ایده آل انرژی را پراکنده نمی کند.

خازن کپسولی

انواع خازن:

خازن الکترولیتی

خازن عدسی

خازن استوانه ای

خازن بشکه ای

با کلیک بر این قسمت می توانید از مطالب خواندنی و جذاب تازه های تکنولوژی و فناوری بهره ببرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *