فناوری صنعت برق

پلیمرهای هوشمند ذخیره‌ ساز انرژی در ساختمان

محققان واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی تبریز موفق به تولید پلیمرهای هوشمند با استفاده از مواد زیست سازگار گردیدند که منجربه بهینه سازی درمصرف انرژی، صرفه جویی درهزینه تولید انرژی و کاهش آلودگی های محیط زیست می شود.

امروزه تأمین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزمره یکی از عوامل اقتصادی بسیار مهم محسوب می شود. به همین دلیل یافتن راه های پیشرفته تولید انرژی های تجدیدپذیر و پاک، اهمیت بالایی دارد.

پلیمر هوشمند

پلیمرهای اِن کپسول شده با مواد تغییر فاز دهنده (PCMs) ، می توانند به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر و پاک محسوب گردد. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواد تغییر فازدهنده، موادی است که می توانند بر اثر ایجاد تغییر فاز، انرژی را جذب، ذخیره و یا دفع کنند. استفاده از این مواد (PCMs) باعث شده که بیشترین سهم در صنعت ساختمان سازی در مقایسه با سایر کاربردهای آن به مواد تغییر فازدهنده مختص شده باشد.

نتایج حاصل از آزمون های ترموگراف نشان دهنده ذخیره سازی انرژی درون این پلیمرها بوده است. بدین ترتیب با به کارگیری این پلیمرها، روزانه تا حدود ۲۰ درصد در مصرف انرژی ساختمان صرف جویی می شود. بنابراین هزینه ساخت این پلیمر از دیدگاه اقتصادی توجیه پذیر است.

به گفته محققان ، نتایج حاصل از سنتز و انجام آزمون های مختلف بر روی نانو اِن کپسول های سنتزی نشان می دهند که این نمونه ها دارای مورفولوژی هسته پوسته بوده و کاملاً کروی شکل و با توزیع اندازه ذرات باریک هستند. همچنین ذخیره سازی انرژی توسط نانو اِن کپسول ها به میزان مطلوب و در حد ۶۸ کیلوژول بر کیلوگرم است.

پلیمر هوشمند

مجری طرح با بیان اینکه محصول سنتزی به هر دو شکل لاتکس و پودری شکل، قابل استفاده در انواع مصالح ساختمانی و با هدف ذخیره سازی انرژی خواهد بود، گفت: این پلیمرها در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، نساجی، الکترونیک، کشاورزی و پزشکی کاربرد دارند .

پلیمر هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *