مقالات

آمپرمتر

آمپرمتر یک ابزار اندازه گیری برای اندازه گیری جریان در یک مدار است. جریان الکتریکی در آمپر نام اندازه گیری می شود. از این رو به منظور سنجش جریان های کوچکتر، در میلی آمپر و یا محدوده microampere، به عنوان میلی آمپر و یا میکرو تعیین شده است. آمپرمتر وسایل آزمایشگاهی هستند که در میدان مغناطیسی زمین برای عملیات به کار می روند. در اواخر قرن 19، ابزار بهبود یافته طراحی شده اند که می تواند در هر موقعیت نصب شده و اجازه اندازه گیری دقیق در سیستم های قدرت الکتریکی را می دهد.

آمپرمتر آنالوگ

انواع آمپرمتر

آمپرمتردیجیتال (digital):

در بسیاریاز شیوه های مشابه به عنوان آمپرمتر آنالوگ شکل پایه ای برای طیف گسترده ای از متر مشتق شده است، از جمله ولت متر، مکانیسم اصلی برای یک متر دیجیتال یک مکانیسم ولت متر دیجیتال، و انواع دیگر آمپرمتر در این زمینه ساخته شده است.

طرح آمپرمتر دیجیتال با استفاده از یک مقاومت شنت برای تولید یک ولتاژ کالیبره متناسب با جریان جاری است. این ولتاژ سپس توسط یک ولت متر دیجیتال از طریق استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) اندازه گیری می شود؛ صفحه نمایش دیجیتال برای نمایش در حال حاضر از طریق شنت کالیبره شده است. چنین ابزار اغلب برای نشان دادن مقدار RMS فقط یک موج سینوسی کالیبره می شوند، اما بسیاری از طرح ها RMS واقعی در طول محدودیتهای موج نشان داده می شوند.

 آمپرمتر دیجیتال

سیم پیچ متحرک (Moving coil):

ابزاری است که برای اندازه گیری مقادیر DC استفاده می شود. آنها را می توان در سیستم های AC استفاده می کرد که از طریق یکسو کننده پل تغذیه می کند. سیستم آهنربای مرکزی با سیم پیچ متحرک یا کویل متحرک از سپر جنبش از اثر میدان های مغناطیسی به طور کامل محافظت می کند.

سیم پیچ متحرک

آهنربای متحرک (Moving magnet):

تمام مزایای استفاده سنتی از غلطک، زنجیره ای، و یا سیستم های حمل و نقل کمربند – سختی بالاتر، دقت بهتر و شتاب بالاتر را ارائه می دهد. این دستگاه همچنین اجازه استفاده از چند واگن که به صورت مستقل کنترل می شوند و سطح بالایی از مقیاس پذیری و انعطاف پذیری برای یکپارچه سازی مقرون به صرفه با یک خط دستگاه و یا تولید می دهد.

آهنربای متحرک

آهن متحرک (Moving iron):

به طور کلی برای اندازه گیری ولتاژ متناوب و جریان استفاده می شود. در ابزار آهن متحرک سیستم متحرک متشکل از یک یا چند قطعه از آهن نرم با شکل و ساختار ویژه که به طوری که توسط میدان مغناطیسی تولید شده توسط جریان در سیم پیچ عمل می کند.

آهن متحرک

الکترودینامیک (Electrodynamic):

شاخه ای از فیزیک نظری است که به مطالعه تعامل بین بارهای الکتریکی و جریان با استفاده از یک فرمت از مدل کلاسیک نیوتنی است. این نظریه توضیحات بسیار خوبی از پدیدههای الکترومغناطیسی هر زمان که میزان طول مربوطه و نقاط قوت زمینه به اندازه کافی بزرگ است و تاثیرات مکانیک کوانتومی قابل اغماض هستند را فراهم می کند . برای مسافت های کوچک و شدت کم، چنین فعل و انفعالاتی بهتر است توسط الکترودینامیک کوانتومی توصیف گردد.

الکترودینامیک

اکثر آمپرمترها یا در مجموعه ای با مدار حامل جریان اندازه گیری می شوند (برای آمپر کوچک کسری) متصل است، یا مقاومت شنت خود به طور مشابه در سری متصل می شود. در هر صورت، جریان در طول متر یا شانت آن عبور می کند. آمپرمترها نباید به طور مستقیم در سراسر منبع ولتاژ متصل شوند زیرا مقاومت داخلی آنها بسیار کم است و جریان اضافی عبور خواهد کرد آمپرمترها برای افت ولتاژ کم در سراسر پایانه های خود، بسیار کمتر از یک ولت طراحی شده است. مدار اضافی تولید شده توسط آمپرمتر در مدار اندازه گیری Burden نامیده می شوند.

مدار داخلی آمپرمتر

حرکات آمپرمتر نوع Weston معمولی تنها میتوانند میلی آمپرها را حداکثر اندازه گیری کنند، چرا که فنرها و سیم پیچ های عملی می توانند تنها جریان های محدود شده را حمل کنند. برای اندازه گیری جریان های بزرگتر، یک مقاومت به نام شنت (shunt ) به صورت موازی با متر قرار داده شده است. مقاومت از شنت در عدد صحیح به کسری وسیعی میلی اهم است. تقریبا همه جریان از طریق شنت حرکت می کند، و تنها بخش کوچکی از طریق متر جریان پیدا می کند. معمولأ آمپرمتری که با شنت استفاده می شود برای اندازه گیری انحراف در مقیاس کامل (FSD) از 50 میلی ولت استفاده می شود ، بنابراین شنت معمولا به تولید یک افت ولتاژ 50 میلی ولت که حامل جریان کامل خود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *