مقالات

کلید محافظ جان

کلید محافظ جان (RCCB) و انواع تیپ های آن

اصول کار کلید محافظ جان

کلید محافظ نشتی جریان ، کلید محافظ جان و یا به انگلیسی Residual Current Circuit Breaker، اختصارا RCCB در هنگام وقوع جریان نشتی در سیستم های الکتریکی باعث قطع جریان برق و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری خواهد نمود. با انتخاب صحیح اجزای سیستم حفاظتی و استفاده از کلیدهای RCCB می توان از وقوع حوادث برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری نمود. مکانیزم عملکرد کلید محافظ جان، محاسبه اختلاف جریان رفت و برگشتی در مدار است که اگر این اختلاف از حد خاصی تجاوز نماید، نشان دهنده وقوع جریان نشتی در مدار بوده و بلافاصله دستور قطع صادر خواهد شد.

مدار داخلی کلید محافظ جان

کلید RCCB بصورت دو پل (جهت استفاده در مدارات تکفاز ) و چهار پل (جهت استفاده در مدارات سه فاز) عرضه شده و دارای سه تیپ کلی می باشد که هر تیپ را در زیر بررسی خواهیم نمود :

کلید RCCB تیپ AC

کلید محافظ جان یا کلید RCCB تیپ AC قابلیت تشخیص جریان های نشتی با شکل موج متناوب AC را دارند. این گروه از کلید محافظ جان بصورت دو پل و چهار پل در دسترس است. رنج جریان نامی از 16 تا 125 آمپر و رنج جریان نشتی 0.5 A , 0.3A , 0.1A , 0.03A , 0.01A بوده و ولتاژ کاری 200 تا 400 ولت میباشد.

کلید RCCB تیپ AC

کلید RCCB تیپ A

کلید محافظ جان یا کلید RCCB تیپ A قابلیت تشخیص جریان نشتی با شکل موج متناوب AC و مستقیم DC پالسی را دارد. این گروه کلید محافظ جان در انواع دو پل و چهار پل ارائه می گردند. رنج جریان نامی از 16 تا 80 آمپر و رنج جریان نشتی 0.5A , 0.3A , 0.1A , 0.03A , 0.01A بوده و ولتاژ کاری 200 تا 400 ولت است. مدل خاصی از این کلید محافظ جان برای شبکه هایی با ولتاژ 500 ولت نیز ارائه شده است.

کلید RCCB تیپ A

کلید RCCB تیپ B

کلید محافظ جان یا کلید RCCB تیپ B قابلیت تشخیص جریان نشتی با شکل موج متناوب AC و مستقیم DC پالسی تا فرکانس 1 مگاهرتز و مستقیم DC صاف را دارند. این گروه کلید محافظ نشتی جریان نیز در انواع دو پل و چهار پل ارائه گردیده اند. رنج جریان نامی از 16 تا 125 آمپر و رنج جریان نشتی 0.03A تا 0.3A بوده و ولتاژ کاری 230 تا 400 ولت است. همچنین مدل های خاصی از این تیپ محافظ جان با قابلیت کار تا ولتاژ 500 ولت و یا رنج جریان نشتی تا 0.5 آمپر نیز وجود دارند.

کلید RCCB تیپ B

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *