مقالات

روتاری انکودر افزایشی

انکودر روتاری افزایشی چیست؟

انکودر روتاری افزایشی (Incremental rotary encoders) هر بار که شفت یک زاویه خاص را می چرخاند، یک سیگنال خروجی تولید می کند. تعداد سیگنال های (پالس) در هر نوبت رزولوشن دستگاه را تعریف می کند. انکودر افزایشی یک موقعیت مطلق تولید نمی کند که باعث می شود اجزای داخلی رمزگذار خیلی ساده تر و مقرون به صرفه تر باشند.

انکودر قابل پروگرام هوهنر
علاوه بر ردیابی موقعیت، انکودرهای افزایشی اغلب برای تعیین سرعت استفاده می شود. موقعیت دررابطه با نقطه شروع می تواند با شمارش تعداد پالس ها محاسبه شود. سرعت را می توان با تقسیم تعداد پالس ها با فاصله زمانی اندازه گیری شده بازیابی کرد.

انکودرهای افزایشی روتاری یک سیگنال سریال خروجی در یک خط انتقال فراهم می کند. یک سنسور باید به یک کنترلر متصل شود.

انکودر شفت
انکودر افزایشی یا اینکریمنتال دارای حداقل 1 سیگنال خروجی “A” یا به طور معمول 2 سیگنال خروجی، به نام”B” و “A” می باشد. این 2 سیگنال با عدد 90 درجه تنظیم شده است، که برای تشخیص چرخش رمزگذار مورد نیاز است. با چرخاندن انکودر در جهت عقربه های ساعت، پالس “A” با چرخاندن شفت در جهت عقربه های ساعت، پالس “B” قبل از پالس “A” جلو می رود.

انکودر هالو شفت
علاوه بر این برخی از رمزگذارهای افزاینده سیگنال Z تولید می کنند. هنگامی که هر چرخش، این سیگنال Z به طور معمول در حدود 90 درجه افزایش پیدا می کند. ان را می توان به عنوان یک نقطه مرجع دقیق استفاده کرد.
برخی از انکودر های افزایشی نیز دارای سیگنال های دیفرانسیل اضافی هستند که به نام “/ A”، “/ B” و “/ Z” می باشند. این سیگنال ها سیگنال های “A”، “B” و “Z” را معکوس می کنند. کنترل کننده ها می توانند هر جفت را مقایسه کنند (“A” باید برابر با “/ A” معکوس باشد) تا اطمینان حاصل شود که در حین انتقال هیچ خطایی به وجود نمی آید. علاوه بر این حساسیت انتقال با انتقال سیگنال های دیفرانسیل از طریق یک کابل جفت پیچ خورده بهبود می یابد.

انکودر سوکتی

محصولات انکودر را از لینک آن مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *