مقالات

ترموکوپل چیست

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یک دستگاه الکتریکی است که متشکل از دو جریان الکتریکی متفاوت است که اتصالات الکتریکی را در دمای متفاوت ایجاد می کند. ترموکوپل به دلیل اثر ترموالکتریک، ولتاژ وابسته به دما تولید می کند و این ولتاژ را می توان برای اندازه گیری دما تفسیر کرد. در واقع ترموکوپل یک نوع سنسور درجه حرارت است

ترموکوپل

ترموکوپل تجاری ارزان قیمت و قابل تعویض است که با اتصالات استاندارد عرضه می شود و می تواند طیف وسیعی از درجه حرارت را اندازه گیری کند. در مقایسه با بسیاری از روش های دیگر اندازه گیری دما، ترموکوپل ها به صورت خود کار عمل می کنند و نیازی به هیچ نوع تحریک خارجی ندارند. محدودیت اصلی ترموکوپل دقت آن است؛ تشخیص خطاهای سیستم کمتر از یک درجه سلسیوس (درجه سانتیگراد) ممکن است دشوار باشد.

مدار ترموکوپل
ترموکوپل به صورت گسترده در علم و صنعت استفاده می شود. از جمله برنامه های کاربردی ترموکوپل شامل اندازه گیری دما برای کوره، اگزوز توربین گاز، موتور دیزل و سایر پروسه های صنعتی می باشد. ترموکوپل ها نیز در خانه ها، دفاتر و کسب و کار به عنوان سنسورهای دما در ترموستات و نیز سنسورهای شعله در دستگاه های ایمنی برای وسایل گاز مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای ترموکوپل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *