مقالات

انکودر

تفاوت انکودر و رزولور

انکودر (encoder) و رزولور (Resolver) هر دو دستگاهی هستند که موقعیت مکانی شفت را با تبدیل حرکت مکانیکی به سیگنال الکتریکی اندازه گیری می کنند. ریزولورها سابقه ای طولانی تر دارند، که در اصل در کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل طراحی ناهموار مورد استفاده صنعتی نیز قرار می گیرند. اما به کاربرد انکودر می توان در صنایع بسیاری مانند صنعت نساجی ، کاشی و سرامیک و … و بسیاری از برنامه های کاربردی اشاره نمود که در آنها انکودر جایگاه رزولور را می گیرد.

انکودر هالو شفت هوهنر

با این حال، بر خلاف انکودر(encoder)، یک رزولور سیگنال آنالوگ را به جای سیگنال دیجیتال انتقال می دهد. همچنین خروجی رزولور نیاز به ورودی های کنترل کننده و اصولی دارد که می تواند سیگنال های آنالوگ را تفسیر کند.
انکودر ، یک مبدل موقعیت و سرعت است که حرکت زاویه ای یا خطی از یک شفت (محور) را به یک سری از پالس های الکتریکی دیجیتال تبدیل می کند.این پالس های الکتریکی برای کنترل حرکت مکانیکی شفت (که آنها را ایجاد کرده است) و به خوبی جا به جا یی آن توسط عملکرد دستگاه های تحریک از هر نوع به کار گرفته می شوند.

انکودر شفت دار هوهنر

انکودر از دو فناوری اصلی برای تشخیص سیگنال استفاده می کند:

  • فناوری فوتوالکتریک در مقابل اسکن نوری
  • فناوری تنوع میدان مغناطیسی
  • یکی از مشخصه های رزولور، سرعت آن است. در یک ریزولور (Resolver) مقدار شتاب معادل تعداد سیکل های سینوسی مدولاسیون دامنه درچرخش، ملاک می باشد. با افزایش تعداد قطب های مغناطیسی در روتور و استاتور به طور مساوی، سرعت ریزولورهای چندگانه به دست می آیند. در این مرحله ، حداکثر مقدار شتاب به اندازه ظرفیت رزولور resolver محدود شده و معمولا برای افزایش دقت انجام می شود.
    شماتیک انکودر هالو شفت
    با این حال، یک رزولور تک سرعته اساسا یک دستگاه کاملا تک هسته ای است. با افزایش سرعت ریزولور، اطلاعات دقیق از بین می رود. اگر فضا اجازه دهد، نصب یک رزولور (Resolver) تک سرعته در بالای یک رزولور چند سرعته، دقت بالاتر و مزایای قطعی تری را فراهم می کند.

    در پایان باید به این نکته توجه کرد که در هنگام خرید انکودر و فروش انکودر باید به میزان پالس خروجی که توسط آن ارائه می شود دقت نمود زیرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

    شماتیک انکودر شفت دار

    جهت مشاهده لیست انکودر، اینجا کلیک نمایید.

    جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک نیز، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *