مقالات

انکودر موتور

معرفی انکودر موتور

انکودر یک دستگاه الکترومکانیکی است که برای کنترل سرعت و یا کنترل موقعیت سیگنال الکتریکی تولید می شود. انواع انکودر موتور ، حرکت مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند که توسط سیستم کنترل برای نظارت بر پارامترهای خاص نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت لزوم تنظیمات را برای حفظ عملکرد دستگاه به صورت دلخواه تنظیم می کند. پارامترهای نظارت شده بر اساس نوع برنامه تعیین می شود و می تواند شامل سرعت، فاصله، RPM و موقعیت باشد. برنامه های کاربردی که از انکودر یا دیگر سنسورها برای کنترل پارامترهای خاص استفاده می کنند اغلب به عنوان بازخورد حلقه بسته یا سیستم های کنترل حلقه بسته تعریف می شوند.

انکودر افزایشی هالو شفت

انکودر موتور یک موتور روتاری است که به موتور الکتریکی متصل شده است که سیگنال های بازخورد حلقه بسته را با ردیابی سرعت و یا موقعیت شفت موتور، فراهم می کند. انواع مختلفی از پیکربندی های انکودر از قبیل افزایشی یا مطلق، مغناطیسی ، شفت یا قطبی و هالو شفت وجود دارد. نوع موتور رمزگذار استفاده شده به تعدادی از عوامل، به ویژه نوع موتور، نرم افزار و پیکربندی نصب وابسته می باشد.

انکودر افزایشی شفت دار

عوامل اصلی تأثیرگذار در انتخاب انکودر موتور
هنگام انتخاب اجزای یک سیستم کنترل حلقه بسته (closed loop control system ) و انتخاب انکودر موتور ابتدا بر اساس نوع موتور انتخاب شده در برنامه تعیین می شود. رایج ترین نوع این موتورها عبارتند از:

موتور انکودر AC: موتور القایی AC، گزینه های رایج برای سیستم های کنترل اتوماتیک ماشین های عمومی است زیرا آنها اقتصادی و ناهموار هستند. انواع انکودر موتور بیشتر برای کنترل دقیق تر سرعت در برنامه های کاربردی با استفاده از موتورهای AC استفاده می شوند و اغلب نیاز به قوی تر بودن پارامترهای IP، شوک و ارتعاش نیاز می باشد.

برای مشاهده نصب انکودر افزایشی بر روی این لینک کلیک نمایید

شماتیک انکودر افزایشی
موتورهای سرو موتور (موتورهای دائمی موتورهای مغناطیسی): موتورهای سروو سیستم های کنترل را برای برنامه های کاربردی که نیاز به دقت بیشتری دارند ارائه می دهند و مانند موتور القایی AC قوی نیستند. محرک موتور در موتورهای سروو بسته ، به سطح رزولوشن و دقت مورد نیاز ، ماژولار، افزایشی یا مطلق میباشد.

موتورهای پله ای : موتورهای پله ای مقرون به صرفه و دقیق هستند، و معمولا در سیستم های حلقه باز استفاده می شود. در سیستم هایی که از موتورهای پله ای استفاده می کنند که در آن کنترل سرعت مورد نیاز است، یک موتور انکودر افزایشی اغلب به این موتور نصب می شود.

شماتیک انکودر موتور

از تولید کنندگان انکودر موتور می توان به شرکت های زیر اشاره نمود :

AB Elektronik

AK Industries

ALPS Electric

Altheris sensors & controls

AMCI

DIS Sensors

eddylab GmbH

Efka

جهت مشاهده لیست انکودر، اینجا کلیک نمایید.

جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک نیز، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *