مقالات

ترمیستور چیست ؟

انواع ترمیستور و کاربرد‌های آن

ترمیستور (thermistor) یک نوع رزیستور می باشد که مقاومت آن بیش از سایر رزیستورهای استاندارد به میزان درجه حرارت بستگی دارد. کلمه پورتمنتو ترکیبی از حرارت و مقاومت می باشد. ترمیستورها (ترمیناتورها) به طور گسترده ای به عنوان محدود کننده های جریان فشار، سنسورهای دما (ضریب دمای منفی یا نوع NTC معمولی)، محافظ تنظیم کننده خودکار جریان بالا و تنظیم خودکارعناصر گرمایش (ضریب دمای مثبت یا نوع PTC به طور معمول) استفاده می شود.

رزیستور

ترمیستورها از دو مدل اصلی معکوس تشکیل شده اند.

در ترمیستورهای NTC، مقاومت به دلیل افزایش دما کاهش می یابد. یک NTC معمولا به عنوان یک سنسور دما ، یا به طور سریال با یک مدار به عنوان محدود کننده جریان استفاده می شود.

در ترمیستورهای PTC، مقاومت به علت افزایش دما افزایش می یابد. ترمیستورهای PTC معمولا در سری با یک مدار نصب می شوند و برای محافظت در برابر شرایط بیش از حد جریان، به عنوان فیوز قابل تنظیم است.

انواع ترمیستور

ترمیستورها با ردیاب های مقاومت دما (RTD ها) متفاوت هستند، زیرا مواد استفاده شده در ترمیستور به طور کلی سرامیک یا پلیمر هستند، در حالی که RTD ها از فلزات خالص استفاده می کنند. ترمیستورها در شکل دانه ها، میله ها و دیسک ها هستند اما RTD ها در شکل ها و اندازه های مختلف هستند. در RTD ها ، پاسخ به دما نیز متفاوت است و در محدوده فرکانس بزرگتری مفید هستند، در حالی که ترمیستورها به طور معمول در یک محدوده دما محدود می شوند، به طور معمول 90- تا 130 درجه سانتی گراد.

ترمیستور PTC

عملکرد اصلی ترمیستور چیست؟

ترمیستورها از لحاظ درجه حرارت رسیستورهای حساسی هستند که عملکرد اصلی آن نمایش دادن تغییرات بزرگ، قابل پیش بینی و دقیق در مقاومت الکتریکی در هنگام تغییرات متشابه در دمای بدنه دستگاه است.

تفاوت ترمیستور و ترموستات چیست؟ ترمیستور رزیستور حساس نسبت به حرارت می باشد، در حالی که ترموستات، ولتاژ متناسب با درجه حرارت تولید می کند. ترموستات در دمای بسیار بالاتر از ترمیستور کار می کند. همچنین ترموستات به عنوان یک سوئیچ استفاده می شود که در دمای خاصی روشن و خاموش می شود.

نمودار ترمیستور

جهت مشاهده لیست انواع ترموسوئیچ یا سنسور حرارتی، اینجا کلیک نمایید.

جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک نیز، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *