مقالات

موتور القایی چیست؟

نحوه عملکرد موتور القایی

موتور القایی (induction motor) یا موتور ناهمگام (asynchronous) یک موتور الکتریکی AC است که در آن جریان الکتریکی در روتور مورد نیاز برای تولید گشتاور بوسیله القای الکترومغناطیسی از میدان مغناطیسی سیم پیچ استاتور به دست می آید. بنابراین موتور القایی می تواند بدون اتصال الکتریکی به روتور ساخته شود. روتور موتور القایی می تواند از نوع پیچیده یا نوع قفس سنجابی باشد.

موتور القایی

موتور القایی قفس سنجاب سه فاز به عنوان درایوهای صنعتی به طور گسترده ای استفاده می شود، زیرا آنها قوی، مطمئن و مقرون به صرفه هستند. موتور القایی تک فاز به طور گسترده ای برای بارهای کوچکتر مانند لوازم خانگی مانند فن ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه موتور القایی به طور سنتی در خدمات سرعت ثابت استفاده می شود اما به طور فزاینده ای با درایوهای فرکانس متغیر (VFDs) در سرویس متغیر سرعت استفاده می شود. VFDها به عنوان مهمترین گزینه های صرفه جویی در انرژی برای موتورهای القایی موجود و در آینده در موتورهای سانتریفوژ گشتاور متغیر ، پمپ ها و بارهای کمپرسور ارائه می دهند. موتور القایی قفس سنجاب Squirrel cage) induction motors) به طور گسترده ای در هر دو برنامه ثابت و با فرکانس متغیر (VFD) استفاده می شود.

موتور القایی روتور

موتور القایی می تواند به عنوان یک ژنراتور القایی نیز مورد استفاده قرار گیرد یا می تواند یک موتور القایی خطی ایجاد کند که به طور مستقیم می تواند حرکت خطی تولید کند.

در هر دو موتور القایی و همگام، توانایی AC ارائه شده به استاتور موتور، ایجاد میدان مغناطیسی است که در هماهنگی با نوسان های AC چرخش می کند. در حالی که آرمیچر موتور همگام با همان سرعت چرخش استاتور چرخش می نماید، روتور موتور القایی با سرعت نسبتا بالایی نسبت به میدان استاتور چرخش می کند.

بنابراین میدان مغناطیسی استاتور موتور القایی در حال تغییر یا چرخش نسبت به روتور است. این کار باعث ایجاد جریان متقابل در روتور موتور القایی می شود، در اثر سیم پیچ ثانویه موتور، زمانی که موتور دومی به وسیله یک امپدانس خارجی کوتاه و یا بسته می شود، جریان شار مغناطیسی چرخشی، به نحوی مشابه جریان هایی که در سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور ایجاد می شود ، باعث ایجاد جریان در پیچ های روتور می شود.

اجزای موتور القایی

چگونه می توان سرعت موتور القایی را کنترل کرد؟

راه های مختلفی برای کنترل سرعت موتور القایی وجود دارد. 1. کاهش ولتاژ اعمال شده به موتور. 2. کنترل جریان ورودی به موتور. 3. از یک موتور روتور زاویه ای استفاده کنید و مقاومت در برابر سیم پیچ روتور را کنترل کنید. 4. فرکانس و ولتاژ اعمال شده به موتور را کنترل کنید.

شماتیک موتور القایی

در جمع بندی کلی ، موتور القایی عملا یک موتور با سرعت ثابت است، به این معنی که، برای کل دوره بارگذاری، تغییر سرعت موتور خیلی کم است. سرعت موتور شانت DC می تواند به راحتی با کارایی خوب تغییر کند، اما در مورد موتورهای القایی، کاهش سرعت با کاهش کارایی و ضریب توان ضعیف همراه است. همانطور که انواع موتور القایی به طور گسترده استفاده می شوند، کنترل سرعت آنها ممکن است در بسیاری از برنامه های کاربردی مورد نیاز باشد.

جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک نیز، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *