فناوری صنعت برق

توربین های بادی شگفت انگیز

استفاده از انرژی های طبیعی در شرایط کنونی زمین بسیار پر اهمیت بوده زیرا با توجه به استفاده بی رویه از انرژی تجدید ناپذیر توسط بشر کره خاکی را رو به زوال کشانده و زندگی را برای آیندگان به تنگنا خواهد کشاند.

به همین منظور مهندسان و طراحان تلاش خود را برای بهره وری از این دسته انرژی های لایتنهایی به کار می برند و اکنون به دست آوردهای مهم جالب و پیشرفته دست یافته اند که در اینجا برخی از توربین های بادی جدید و خارق العاده را معرفی می کنیم.

toorbin

توربین گردبادی:

این نوع از توربین ها که برای اولین بار توسط یک مهندس خلاق ژاپنی مطرح و ساخته شده است مناسب محل هایی است که بیشتر در معرض طوفان و گردباد هستند و به دلیل طراحی ای که دارند قادر است در برابر طوفان های سهمگین ایستادگی کند و در تست های انجام شده بر روی این توربین ها، مشکلی بر روی آن ها پیش نیامد.

گفته می شود انرژی ای که از جانب طوفان وجود دارد اگر مهار شود می تواند انرژی کشوری مانند ژاپن را تا 50 سال تامین نماید

هم اکنون این توربین ها در کشور ژاپن راه اندازی و بهره برداری می شود و تولید کنندگان آن امیدوار هستند تا با تولید انبوه این توربین ها انرژی کشورهایی در آنجا بیشتر طوفان و گردباد رخ می دهد را تامین کنند.

toorbin

توربین هیبریدی بادی-آبی:

زمانی که اسم توربین های بادی به میان می آید آنها را در مکان هایی که در باد شدید وجود دارند تجسم می کنیم. حال آنکه دو شرکت ایده جالبی را بیان کردند که طی آن توربین های بادی را در جایی نصب می کنند که حتی نسیمی در آنجا وجود ندارد البته این توربین ها با توربین های معمولی تفاوت های عمده ای دارند

در مدل توربین های پره ای سنتی با تکنولوژی برق آبی آمیخته شده و منجر به تولید اولین منبع انرژی هیبریدی بادی-آبی شده است. این طرح از چهار توربین بادی تشکیل می شود که قادر به تولید 13.6 مگاوات انرژی هستند. گفته می شود که فاز اول، این انرژی از سال آینده به شبکه متصل خواهد شد و فاز دوم، یک نیروگاه انرژی برق آبی 16 مگاواتی اضافه خواهد شد. این پروژه در سال 2018 به اتمام خواهد رسید.

قرار است که این دستاورد در کشور آلمان و در جنگل های Swabian-Franconian تعبیه و راه اندازی شود.

toorbin

توربین بادی شناور هلیومی:

اولین توربین بادی که به صورت هوایی نصب شده است در منطقه آلاسکا و در فاصله 300 متری از سطح زمین قرار دارد این توربین بادی از گاز هلیوم پر شده است و بیشتر شبیه یک بالن بسیار بزرگ است تا یک توربین بادی!

علت ابداع توربین های بادی که بر روی زمین نیستند و بروی هوا شناور هستند این است که وزش باد با سرعت بیشتری نسبت به زمین می وزد و جریان باد را 5 تا 8 برابر بهتر از توربین های بادی زمینی جذب می کنند.

این توربین ها به دلیل اینکه از سطح زمین فاصله چند صد متری دارند علاوه بر تولید انرژی برای انتقال سیگنال های Wifi و تلفن و تعبیه سنسورهای هواشناسی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

toorbin

توربین بادی بدون پره Vortex:

تصور توربین بادی بدون پره کمی عجیب به نظر می آید اما به دلیل آسیب هایی که از جانب توربین های بادی سنتی بر روی پرندگان گذاشته مهندسان را به طراحی توربین های ورتکس واداشته است.

این توربین ها که مانند ستون های بلند هستند به دلیل نداشتن پره هم تعداد بیشتری از آنها را در یک منطقه می توانند نصب کنند و هم هزینه های نگهداری و تولید آن را تا 80% کاهش داده اند

عملکرد این توربین های بی پره از طریق لرزش در هنگام وزش باد است.

toorbin

توربین بادی اینولاکس:

توربین های بادی به شکل یک سازه آهنی.

این توربین ها به دلیل ساختار تونلی شکل خود نسیم و بادهای کم سرعت را به داخل خود می کشد سپس با سرعت بسیار بالا از ژنراتورهای تعبیه شده درون این تونل عبور کرده و تولید انرژی حاصل می شود. که این انرژی چیزی بالغ بر 600 برابر از نوع توربین های سنتی است

این توربین ها در محل هایی که وزش باد کم است کارایی بیشتری دارند و چون این نمونه از توربین ها هم مانند نمونه ورتکس از هیچ پره ای در ساخت آن استفاده نشده است برای پرندگان کم خطر است.

toorbin

توربین بادی Catching Wind Power :

ایده وجود توربین هایی بادی که خطری برای پرندگان نداشته باشد اولین بار توسط یک افسر نظامی بازنشسته مطرح شد و طبق طرح این شخص در سال 2012 میلادی ژنراتوری بادی با نام Catching Wind Power ابداع کرد که می تواند جریان باد را توسط دستگاهی به شکل یک بلندگوی بزرگ جمع آوری کند و سپس آن ها را به منظور انرژی بیشتر در توربین، فشرده کند. طراحی این توربین به گونه ایست که هیچ خطری را برای پرندگان به دنبال ندارد و می تواند جریان باد را بسیار ایمن تر از توربین های مرسوم، به خود جذب کند.

toorbin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *