مقالات

شارژر کنترل چیست

شارژر کنترل چیست؟

شارژر کنترل ، تنظیم کننده شارژر یا تنظیم کننده باتری میزان جریان الکتریسیته را که از باتری های الکتریکی اضافه یا کم می شود را محدود می کند. این وسیله از شارژ اضافی جلوگیری کرده و در برابر ولتاژ بالا محافظت می کند که می تواند عملکرد باتری یا طول عمر را کاهش دهد و ممکن است یک خطر امنیتی باشد. همچنین ممکن است مانع تخلیه کامل باطری شود یا با توجه به تکنولوژی باتری، تخلیه های کنترل شده را انجام می دهد تا از عمر باتری کاسته نشود. اصطلاحات “کنترل کننده شارژ” یا “تنظیم کننده شارژ” ممکن است به یک دستگاه مستقل یا به مدار یکپارچه در یک باتری، دستگاه باتری یا شارژر باتری دلالت داشته باشد.

شارژر کنترل

شارژر کنترل یا تنظیم کننده شارژ اساسا ولتاژ و یا تنظیم کننده جریان برای جلوگیری از جریان بیش از حد است. این دستگاه ولتاژ و جریان را که از پانل های خورشیدی به باتری منتهی می شود تنظیم می کند. اکثر پانل های 12 ولت حدود 16 تا 20 ولت است، بنابراین اگر مقرراتی وجود نداشته باشد، باتری ها بیش از حد خراب می شوند. اکثر باتری ها حدود 14 تا 14.5 ولت نیاز دارند تا به طور کامل شارژ شوند.

شارژر کنترل

انواع شارژر کنترل

شارژر کنترل ها در همه اشکال، اندازه ها، ویژگی ها و قیمت های مختلف موجود است. آنها از کنترل 4.5 آمپر (Sunguard) کوچک تا کنترل کننده های قابل برنامه ریزی MPPT 60 تا 80 آمپر با رابط کامپیوتر می باشند. اغلب، اگر جریان بیش از 60 آمپر لازم باشد، دو یا چند دستگاه 40 تا 80 آمپر به طور موازی سیم کشی می شود. رایج ترین کنترل های مورد استفاده برای تمام سیستم های مبتنی بر باتری در محدوده 4 تا 60 آمپر قرار دارند، اما برخی از کنترل های MPPT جدید مانند Outback Power FlexMax به 80 آمپر می رسند.

شارژر کنترل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *