مقالات

شارژر باتری چیست

شارژر باطری چیست؟

شارژر باطری یا شارژر دستگاهی است که برای قرار دادن انرژی در باتری ثانوی یا باتری قابل شارژ با ایجاد جریان الکتریسیته از طریق آن استفاده می شود.

پروتکل شارژ (مقدار ولتاژ یا جریان برای چه مدت و چه کاری برای شارژ کامل انجام می شود) بستگی به اندازه و نوع باتری دارد که شارژ شده است. برخی از انواع باطریها برای تحمل بیش از حد (به عنوان مثال، شارژ مداوم بعد از اینکه باتری کاملا شارژ شود) تحمل بالایی دارند. با توجه به نوع باتری می تواند با اتصال به منبع ولتاژ ثابت یا منبع جریان ثابت بارگیری شود. شارژرهای معمولی ازاین دسته باید درپایان شارژ قطع شود، و برخی از انواع باتری ها به طور کامل یا ممکن است تقریبا زمانی که شارژ کامل شود از تایمر برای قطع جریان شارژ در زمان معین استفاده شود. نمونه های دیگر باتری نمی توانند شارژ بیش از حد را تحمل کنند و آسیب میبینند و از عمر مفیدشان کاسته می شود و یا بیش از حد گرم می شوند و یا حتی منفجر می شوند. شارژرباطری (battery charger) ممکن است مدارات دما یا ولتاژ حساس و یک کنترل کننده ریزپردازنده را تنظیم کند تا جریان شارژ و ولتاژ را تنظیم کند، حالت شارژ را تعیین می کند و در انتهای شارژ قطع می شود.

شارژر باتری

شارژر سریع

شارژر سریع از مدار کنترل استفاده می کند تا به سرعت باتری را بدون آسیب رساندن به هر یک از ذرات باتری، شارژ کند. مدار کنترل در باتری (به طور کلی برای هر باطری) و یا در واحد شارژ خارجی ساخته شده است و یا بین هر دو تقسیم می کند. اکثر این شارژرها دارای یک فن خنک کننده برای کمک به حفظ دمای باطری در سطوح ایمنی هستند. اکثر آنها نیز در صورت استفاده با باطری های NiMH استاندارد که دارای مدار کنترل خاصی نیستند می توانند به عنوان شارژر معمولی عمل کنند.

شارژر باتری

شارژر القایی

شارژر باتری انژکتوری از القای الکترومغناطیسی برای شارژ باتری استفاده می کند. یک ایستگاه شارژ انرژی الکترومغناطیسی را از طریق اتصال هندسی به یک دستگاه الکتریکی ارسال می کند که انرژی را در باتری ها ذخیره می کند. این بدون نیاز به اتصال فلز بین شارژر و باتری حاصل می شود. از آنجا که هیچ مخاطب برق باز وجود ندارد، هیچ خطر الکتریسیته ساکن وجود ندارد. در حال حاضر، این روش شارژ فقط برای باتری های کوچک، نه به سیستم های با ظرفیت بالا قابل استفاده است.

شارژر باتری

شارژر هوشمند

مثال شارژر هوشمند برای باتری AA و AAA . شارژر هوشمند نباید با یک باتری هوشمند اشتباه گرفته شود. باتری هوشمند به طور کلی به عنوان یک دستگاه الکتریکی یا “تراشه” تعریف شده است که می تواند با یک شارژر هوشمند در ارتباط با مشخصات و شرایط باتری ارتباط برقرار کند. باتری هوشمند به طور کلی نیاز به یک شارژر هوشمند دارد که میتواند با آن ارتباط برقرار کند . شارژر هوشمند به عنوان یک شارژر تعریف شده است که می تواند به وضعیت باتری پاسخ دهد و اقدامات شارژ آن را مطابق با آن انجام دهد.

شارژر باتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *